Volledig scherm
© AD

Het geheim van het razend populaire Girlscene.nl

Binnen 5 jaar is Girlscene.nl uitgegroeid tot het grootste platform voor jonge vrouwen in Nederland: de site trok vorige maand voor het eerst ruim 2 miljoen unieke bezoeksters. Hoofdredacteur Danique Hoofwijk (25): 'Het gaat niet alleen maar om nagellak en tassen.'

Quote

Ze krijgen tegenwoor­dig verkering achter hun telefoon

Danique Hoofwijk

Haar gemiddelde lezeres is rond de 19 jaar, wil na de middelbare school een jaar reizen of nadenken over een vervolgstudie of werk en heeft tussen de 40 en 60 euro per maand kleedgeld. Dat gaat bijna allemaal naar Primark en H&M onder het mom: liever 10 goedkopere items dan 1 mooie broek.

Maar Girlscene.nl-hoofdredacteur Danique Hoofwijk weet door onderzoek en enquêtes veel meer van haar bezoeksters en de ruim 500.000 meiden die actief zijn op haar forum. Bijvoorbeeld dat 70 procent direct na het opstaan haar telefoon checkt, 86 procent online shopt en de meerderheid haar vriend niet opdoet in club of kroeg, maar via de app Tinder. Hoofwijk: ,,Ze krijgen verkering achter hun telefoon. Eerst via Tinder en dan gaat het door naar Whatsapp. Dat is zoveel laagdrempeliger dan een club of kroeg waar je daadwerkelijk naar iemand moet toestappen. Want dan is het: hoe begin je een gesprek? Ze zijn toch behoorlijk verlegen.''

Top 5
Hoofwijk, die 3 jaar geleden begon als hoofdredacteur, noemt het succes van de site de interactieve cocktail van glamour, trivia, maatschappelijke onderwerpen en heftige zaken.

Zo staan in de top 5 van meest gelezen/besproken berichten deze week: Serious Request, hoe blijf je gezond rond de feestdagen, de mooiste/indrukwekkendste momenten van 2014, hoe blijft je budget gezond rond de feestdagen en weetjes over celebs. ,,Natuurlijk spelen fashion en beauty een belangrijke rol. En besteden we aandacht aan selfies en andere trends. Maar de meiden willen niet alleen maar praten en lezen over nagellak en tassen, want velen hebben ondervonden dat het leven niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. ,,Er worden bij ons ervaringen uitgewisseld over problemen ontstaan door afschaffing van de studiefinanciering, of over boulimia, anorexia, automutilatie en pesten. Of over de dood van een familielid. In die gevallen geven we wel antwoord op vragen. We gaan nooit op de stoel van de hulpverlener zitten, ook al zien onze lezeressen Girlscene als hun oudere zusje tegen wie ze opkijken. We verwijzen altijd door naar deskundigen.''

De site leeft van adverteerders als L'Oréal, Nike, Converse en Warner Bros. De merken hopen de moeilijk bereikbare jongevrouwendoelgroep aan zich te binden door banners en ruimte in te kopen die ook via Facebook en Instagram worden gecirculeerd. Hoofwijk: ,,Toch zal ik altijd eerlijk mijn mening geven over de producten van deze merken. Als een recensie niet deugt, prikken de meiden daar gelijk doorheen.''

Zelfbeeld
Hoewel ze pas halverwege de 20 is, ziet Hoofwijk al grote verschillen tussen zichzelf en de jongste Girlscene-lezeressen. ,,Ze zijn aan de ene kant nieuwsgierig en hebben een eigen mening, aan de andere kant twijfelen ze aan hun zelfbeeld. Veel meiden spiegelen zichzelf aan celebs, daar heb ik mij nooit mee beziggehouden. Ik bedoel dat ze denken: als Miley Cyrus zich zo kleedt of gedraagt, kan ik het ook. Dat is natuurlijk niet zo. Wij leggen uit dat het misschien een minder goed idee is om in een naveltruitje naar een chique restaurant te gaan.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement