Volledig scherm
© PR

StukTV wint VEED Award: 'Televisiewereld is jaloers'

Terwijl tv-zenders vechten om de jonge kijker, scoort het trio achter het populaire videokanaal StukTV in die begeerde doelgroep met regelmaat
1 miljoen views. Vrijdagavond gingen ze er vandoor met een prestigieuze VEED Award voor Beste YouTube-kanaal. Geen wonder dat RTL het drietal binnenhengelde met een contract. ,,Ik denk dat ze juist van óns wat kunnen leren.''

Quote

Als we tegenwoor­dig een nieuw filmpje maken, moeten we een uur extra inbouwen vanwege alle foto's die iedereen wil maken

Stefan

Verkleed als dwergen naar De Efteling en overal onthoofde tuinkabouters plaatsen, met een scooter de Praxis binnenrijden om een pizza te bezorgen en poedelnaakt boodschappen doen. De kijker vraagt, de jongens van Youtube-sensatie StukTV draaien.

Ze verdienen er inmiddels een dik belegde boterham mee, zeker nu er een deal ligt met RTL. Bedragen noemen de twintigers niet, maar we mogen 'een bovengemiddeld salaris' noteren. ,,Mijn vader snapt er niets van,'' lacht Thomas. ,,Waarom ga je niet lekker programma's maken voor de EO, roept hij dan.''

Dat is het hem nou juist, Stefan Jurriens (23), Thomas van der Vlugt (23) en Giel de Winter (23) bouwden hun enorme fanbase puur online op. Daar is geen EO voor nodig. Jongeren verruilen de aloude beeldbuis meer en meer voor video on demand-platforms als Youtube, Netflix en Videoland.

'Het nieuwe kijken', zoals ze het nog vaak noemen in televisieland. Dat levert bij de drie breinen achter het videokanaal een hoop gegrinnik op. ,,Ons publiek kijkt al lang geen tv meer,'' stelt Giel. ,,Ik ook niet. Héél soms, maar dan kijk ik een programma nooit helemaal af.''

Keerpunt
Ze haalden hun kwajongensstreken in filmpjes van gemiddeld een kwartier aanvankelijk alleen uit voor vrienden en familie. Een verslag vanaf het beruchte 'Facebookfeest' Project X in Haren (september, 2012) bleek hét keerpunt. Inmiddels telt StukTV als Youtube-kanaal ruim 1 miljoen abonnees die op maandbasis zorgen voor een slordige 12 miljoen views.

Op jongerenfestival VEED, waar ze vrijdagavond voor de tweede keer op rij werden uitgeroepen tot 'Beste YouTube Kanaal', waant het drietal zich qua gillend publiek praktisch The Beatles. Als de idolen beweren dat een retourtje supermarkt bijna onmogelijk is, bedoelen ze dat niet ironisch.

,,Je kan er om lachen, maar kijkers bonzen dus echt bij me op de voordeur.'' Stefan wordt binnenkort vader en besloot onlangs met zijn zwangere vriendin te verhuizen van Beverwijk naar het 'wat rustiger' Den Helder. ,,Al na 2 weken hadden de fans dit door en hoorde ik ze buiten weer schreeuwen. Het is leuk, maar ook een chaos. Als we tegenwoordig een nieuw filmpje maken, moeten we een uur extra inbouwen vanwege alle foto's die iedereen wil maken.''

Erkenning
Volgens Thomas kunnen zij en andere Youtube-helden als Enzo Knol nu eindelijk rekenen op wat erkenning vanuit de traditionele mediawereld. ,,Vooral de oude tv-bazen namen ons lang niet serieus. Ze snappen ons succes niet. John de Mol gelooft wel dat 'on demand' de toekomst is, maar doet er nog steeds niets mee. In zijn programma's zien we ook nog steeds dezelfde presentatoren.''

,,De tv-wereld is jaloers op ons,'' vervolgt Thomas uit Utrecht, die niet alleen doelt op het aantrekken van jonge kijkers. ,,Wij zien het exact aantal views voor onze video's. Maar zij meten de kijkcijfers nog met kastjes die bij een paar honderd mensen in huis staan. Echt belachelijk ouderwets. Ik denk dat ze schrikken als ze zien hoeveel mensen daadwerkelijk nog tv kijken. Dat kan een fiasco zijn voor commerciële televisie.''

Dit artikel gaat door onder de video.

Quote

Misschien kunnen we nu ook de wat oudere doelgroep bereiken

StukTV

Krom
Is het dan niet een beetje krom dat de populaire vloggers in februari een 2-jarig contract sloten met RTL? De deal leidt onder meer tot een vervolg op Roadtrippers, een reisprogramma waarin de jongemannen met een beperkt budget zoveel mogelijk kilometers moeten afleggen. De titel is zowel op StukTV als op RTL 5 te zien. Stefan ziet een uitdaging. ,,Misschien kunnen we zo ook de wat oudere doelgroep bereiken en ons publiek verbreden.''

,,Wij zien dit niet als een stap terug,'' zegt Giel. ,,Het is ook niet zo dat we nu ineens minder vrijheid hebben en naar RTL moeten luisteren. Ik denk dat RTL juist ook van óns kan leren. En met hun hulp kunnen we straks hopelijk van een à twee naar misschien wel vier of vijf video's per week. Wij willen hoe dan ook ons eigen ding blijven doen. We gaan daarbij altijd voor de hoogste kwaliteit. Laten we eerlijk wezen, de meeste filmpjes op Youtube zijn van beroerde kwaliteit. Wij investeren echt in onze video's met drones en nieuwe cameralenzen.''

De heren van StukTV zijn alle waaghalzerij en grappen en grollen in elk geval nog lang niet beu. Ook al resulteren hun stunts nog wel eens in een ontmoeting met de politie. Giel: ,,Ach. Vroeger bleven we achter met bijvoorbeeld een bon. Nu worden we opgepakt én zitten we 's avonds bij RTL Boulevard!''

De winnaars van de VEED Awards:
Beste Mannelijke YouTuber: Enzo (Enzoknol)

Beste Comedy YouTuber: Dylan Haegens (Dylan Haegens)

Beste Vrouwelijke YouTuber: Joy (Beautynezz)

Beste Beauty YouTuber: Mascha (Beautygloss)

Beste Gaming YouTuber: Ties (Ties)

Beste Vlogging YouTuber: Enzo (Enzoknol)

Beste YouTube Channel: StukTV

Vodafone YOU Talent Award: Jeroen van Holland 

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

In België mag je niet meer roken in de auto waar kinderen bij zijn

In België mag je niet meer roken in de auto waar kinderen bij zijn

  • Belachelijk (14%)
  • Goed idee (86%)
24036 stemmen