Volledig scherm
© Shutterstock

Tieners massaal weg van Facebook

Tieners verlaten in groten getale Facebook. Ze kiezen in plaats daarvan voor ander sociale media zoals Snapchat en Instagram. Dat blijkt uit een onderzoek van het onafhankelijke Amerikaanse Pew-onderzoekscentrum.

Slechts 51 procent van de ondervraagde Amerikaanse jongeren tussen 13 en 17 jaar zegt dat ze Facebook nog gebruiken. Dat staat in schril contrast met de 71 procent in dezelfde studie van Pew in 2015, toen Facebook veruit het populairste platform was. 

Het lijkt erop dat de jeugd Facebook links laat liggen voor Instagram, dat eveneens in handen is van Facebook, en Snapchat. In 2015 gaf slechts 52 procent van de jongeren aan Instagram te gebruiken en 41 procent Snapchat. Ondertussen liggen die percentages op respectievelijk 72 en 69. Het meest gebruikte medium is YouTube (85 procent), dat in de studie van 2015 niet was opgenomen.

Arm en rijk

Of de jeugd op Facebook zit of niet, heeft onder andere te maken met de inkomensklasse. Eenvoudig gesteld is Facebook populairder in armere families. 

In families die jaarlijks minder dan 30.000 dollar (ongeveer 25.000 euro) verdienen, gebruikt 70 procent van de tieners Facebook. Verdient een familie jaarlijks meer dan 75.000 dollar (ongeveer 65.000 euro), dan ligt het aantal tienergebruikers op 36 procent. 

Gender en huidskleur

Een andere factor blijkt geslacht zijn. Op de vraag welk medium ze het vaakst gebruiken, antwoorden vooral meisjes Snapchat (42 procent versus 29 procent), terwijl jongens vooral YouTube kiezen (39 procent versus 25 procent).

Ook huidskleur speelt een rol in het gebruik van sociale media. Zwarte jongeren identificeren Facebook vaker als populairste platform dan blanke jongeren (26 procent versus 7 procent). Die geven op hun beurt Snapchat als geliefdste medium aan (41 procent). 

Bedreiging

Volgens analyst bij eMarketer Paul Verna is deze demografische verschuiving een veel grotere bedreiging voor Facebook dan de privacyproblemen die aan het licht kwamen na het Cambridge Analytics-schandaal.

Ondanks de exodus onder jongeren blijft Facebook met maandelijks 2,2 miljard gebruikers 's werelds grootste sociale mediaplatform.

Een Nederlands onderzoek naar social media gebruik liet dezelfde trend zien.