Volledig scherm
Het logo bij het Twitter kantoor in Amsterdam. © ANP

Twitter stopt met limiet van 140 tekens

Twitter, van oudsher bekend om zijn berichten van 140 tekens, gaat breken met die traditie. De maximale lengte wordt verdubbeld naar 280 tekens. Het begint met een test op kleine schaal, maar het is de bedoeling dat over een tijdje iedereen er gebruik van kan maken.

Volgens Twitter hebben gebruikers moeite om hun boodschap in 140 tekens kwijt te kunnen. Dat leidt tot proppen, of 'cramming', zoals Twitter het noemt. Belangrijke woorden worden geschrapt of twitteraars besluiten hun boodschap maar niet te plaatsen.

Dat proppen gebeurt volgens Twitter bij mensen die schrijven in bijvoorbeeld het Engels, het Nederlands of het Russisch, waar elke letter één teken kost. In het Japans, het Chinees en het Koreaans staat één Twitter-teken gelijk aan een lettergreep of zelfs een heel woord. Die gebruikers houden daardoor zelfs ruimte over in hun tweet. Bij een op de elf Engelstalige tweets had de gebruiker alle 140 tekens nodig, tegenover slechts een op de 250 Japanse tweets.

Ruimtegebrek

,,In landen waar de gebruikers al hun gedachten kwijt kunnen, wordt dan ook extra vaak getweet'', zegt een woordvoerder van Twitter. Omdat Japanse, Koreaanse en Chinese tweets geen ruimtegebrek hebben, krijgen zij niet de 280 tekens.

De uitbreiding moet gebruikers stimuleren om meer op het platform te zetten. Dat kan adverteerders lokken. Twitter groeit nog wel, maar het gaat beleggers niet snel genoeg. Het medium heeft te maken met hevige concurrentie van nieuwkomers als Snapchat en Instagram.

Dat Twitter altijd een maximum van 140 tekens hanteerde, komt doordat het platform is gebaseerd op sms. Die berichten kunnen maximaal 160 tekens lang zijn. Twitter gebruikte 140 daarvan voor de boodschap en reserveerde de overige twintig tekens voor de gebruikersnaam.

Perfectionering

De maatregel om het aantal tekens uit te breiden, werd in mei 2016 al aangekondigd door Twitter-directeur Jack Dorsey. ,,Onze prioriteit ligt dit jaar bij het perfectioneren van ons product. We willen het simpeler maken", zo verklaarde hij de verandering toentertijd.  

Het idee was toen nog dat de tweet maximaal 140 tekens lang zou blijven, maar dat de link van een foto of video niet mee telde. Hierdoor zou de gebruiker de mogelijkheid hebben om langere begeleidende teksten bij media-tweets te posten. 

De aangekondigde veranderingen van vorig jaar kwamen niet geheel onverwacht. Twitter had het ook toen al een tijdje moeilijk en zag het aantal gebruikers stagneren. 

Analist Brian Blau was daarentegen sceptisch over de plannen. ,,Het grootste probleem van Twitter is dat ze het niet voor elkaar krijgen om nieuwe gebruikers voor langere tijd aan zich te binden'', zo zei hij tegen de BBC, in reactie op de uitspraken van Dorsey. ,,Deze aanpassingen pakken dat probleem niet aan.''