Volledig scherm
. © AD

Wij zijn Generatie Z!

Wij zijn geboren tussen 1990 en 2000 en net als Zorro die overal zijn initiaal in krast, markeren ook wij graag onze aanwezigheid. Wij zijn de übersmarte whizzkids, wij zijn de toekomst. Dit is Generatie Z! 

Volledig scherm
© AD

Weetjes over Generatie Z

3,8
Ze zijn met 3,8 miljoen de Nederlanders jonger dan 20 en behorend tot generatie Z. Bijna 17 procent van de bevolking. Generatie Z is tussen 1990 en 2000 geboren.

Lisa
Maria, Johanna en Anna zijn definitief uit de tijd en vervangen door Lisa, Kelly en Denise, blijkens de statistieken van het Meerstensinstituut. Bij de jongensnamen wint Mark het, gevolgd door Tom en Nick.

31%
Als Generatie Z aantreedt, overlijdt 31 procent van de Nederlanders aan kanker en 30 procent aan hart en vaatziekten.

7,5 uur
Deze digitale generatie zit gemiddeld 7,5 uur per dag achter een scherm, waarvan 4 uur op hun telefoon.

We zijn geboren digitalen. Daarbij attent, loyaal, mededogend, open van geest en vastbesloten. Ook zijn we overtuigd van onszelf. Lees het maar na in die gezaghebbende Amerikaanse studie 'Generation Z Goes to College' (2014). We zijn ook echt slimmer, rijper dan onze voorgangers in hún tienerjaren. Wij seksen op latere leeftijd, dus minder tienerzwangerschappen. Wij doen nauwelijks onverantwoorde dingen, hooguit op Facebook. Bij ons minder schooluitval.

We zijn overbeschermd door onze ouders die zelf vroege Generatie X’ers vormden of late Babyboomers. Inderdaad, we kunnen slecht tegen kritiek. Dat zeggen vooral onze eerste werkgevers: hoezo zijn wij niet briljant? Prinsjes en prinsesjes, noemen ze ons wel.

Wij swipeten Engelse woorden op de kleuterschool waar papa en mamma nog letters van klei boetseerden. Via emoticons, snapchat en pinterest communiceren we spelenderwijs met de halve planeet. Twitter is ouderwets. En ja, wij delen van alles. Dankzij Uber en CouchSurfing gaan we de wereld rond.

Wij zijn van on-demand, kijken meer smartphone dan televisie, zodra het online beschikbaar is. Wij geloven in aanstekelijke digitale magie. Denk aan Pokemon Go, iedereen had het erover, het leek alsof de wereld even beter met elkaar kon opschieten. Hypes hebben bij ons wel een korte levensduur. Dab? Dat is 2012! Kom je vandaag niet meer mee weg. Haha, je weet niet wat dab is? Kijk even op Wiki: 'een dansbeweging waarin de danser zijn hoofd laat zakken terwijl hij zijn arm en elleboog omhoog werpt, wat veel op niezen lijkt'.

Onze dagelijkse bezigheden

Haal je Google cardboard uit de kast en bekijk deze dagelijkse objecten in virtual reality (gewoon in 3D bekijken kan natuurlijk ook).

Onze helden

Elke generatie heeft zijn helden. Dit zijn er drie van Generatie Z.

Beyoncé Knowles
Atletische zangeres. Beste performer van haar generatie. Multigetalenteerd popicoon, songwriter, actrice en modeontwerpster. Debuteerde in meidengroep Destiny’s Child. Daarna solo ongeëvenaard succesvol. Optelsom van Aretha Franklin, Whitney Houston, Michael Jackson, Tina Turner en zichzelf. Maatschappelijk geëngageerd. ‘Hedendaags feministe’ die strijdt tegen discriminatie en seksisme. Staat hoog in lijsten van 100 invloedrijkste mensen ter wereld. Getrouwd met rapper Jay-Z, moeder van 3.

Volledig scherm
© AFP

Jason Statham
Acteur. Viel op in cultfilms als Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) en Snatch (2000) van cultregisseur Guy Ritchie. Allrounder: voormalig modemodel, kampioen schoonspringen en autocoureur. Doet eigen stunts en vechtscènes. Speelt vaak bodyguard of ‘vervoerder’. Antiheld met norse blik. Expert in karate, kung fu en kickboxen. 55 miljoen likes op Facebook. Jean-Claude van Damme van zijn generatie.

Volledig scherm
© AP

Justin Bieber
Kindster, inmiddels groot popidool. De Canadese jongen wordt via YouTube ontdekt, en dan gaat het hard. Zijn eerste grote hit is Baby, een lieflijk kinderliedje. Zijn 'Belieber'-fanbase groeit – een grote schare meisjes, nog net iets jonger dan de held zelf. Een Belieber is een extreme fan; verslaafd aan de jongen met befaamde windcoup. Ondertussen wordt hij ouder, opstandiger (gooit met eieren, gaat op de vuist), en uiteindelijk volwassen. Werkt samen met de groten der aarde.

Volledig scherm
© WireImage

Onze opleiding

Onze technologie 

Onze media 

Volledig scherm
Het gebruik van sociale media door Generatie Z kenmerkt zich door Instagram, YouTube en Snapchat. © Newcom Research

Onze dilemma's 

Speel onder deze foto Clash of the Millennials: maak keuze tussen nostalgische dilemma's. Choose your battle!  

Volledig scherm
© AD