Volledig scherm
De Kijfhoek ligt op de route van het chloor. © ANP

5000 ton chloor reist door de regio onder ‘strikt veiligheidsregime’

‘Onder strikt veiligheidsregime’ wordt de komende weken 5000 ton chloor vervoerd over de Betuwelijn, en dus door de regio. Dit kan overdag en ’s nachts gebeuren, maar wanneer precíes is een groot geheim.

Duizenden tonnen chloor worden komende tijd vanaf een productlocatie in het Duitse Ibbenbüren over de Betuweroute naar de Rotterdamse Botlek vervoerd. De productielijn van Nouryon (voorheen AkzoNobel) ligt stil vanwege onderhoud en daarom moet er nu chloor uit Duitsland komen. De omstreden chloortransporten vinden plaats van half mei tot half juni.

Iedereen die de precieze tijden van de chloortransporten móet weten, is daarvan op de hoogte, stelt de Sliedrechtse burgemeester Bram van Hemmen in een brief aan de gemeenteraad.

Strikt veiligheidsregime

,,Als gevolg van veiligheidsvoorschriften in de internationale vervoersregelgeving moet vertrouwelijk worden omgegaan met de logistieke informatie. Details met betrekking tot reisgegevens worden alleen gedeeld met degenen die ze voor uitoefening van hun werkzaamheden nodig hebben’’, zegt Van Hemmen.

Het vervoer gebeurt ‘onder strikt veiligheidsregime’. Dit betekent dat het chloor alleen in speciaal daarvoor samengestelde goederentreinen wordt vervoerd en er een speciaal ‘meld- en volgsysteem’ is. De Inspectie van Leefomgeving en Transport houdt alles in de gaten.

Verboden

Chloortransporten zijn sinds 2006 in beginsel verboden, omdat chloor zeer giftig is. Het wordt vloeibaar vervoerd, maar wordt gasvormig wanneer het bij een ongeluk zou vrijkomen. Daardoor kan een grote gaswolk ontstaan, die tot op kilometers afstand van de plaats van het ongeval vele doden en gewonden kan veroorzaken, volgens een rapport van TNO.

Quote

Hoewel de kans klein is, zijn alle operatione­le hulpdien­sten voorbereid op eventuele incidenten

Bram van Hemmen, burgemeester Sliedrecht

Van Hemmen: ,,Hoewel de kans zeer klein is, zijn alle operationele hulpdiensten voorbereid op eventuele incidenten met het transport van chloor of het lossen ervan. De veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid zorgt dat operationeel leidinggevenden op de hoogte zijn van het plaatsvinden van de transporten.’’

Nouryon heeft toegezegd te investeren in installaties waardoor de transporten ook bij onderhoud overbodig worden. Die installaties worden echter pas in 2022 in gebruik genomen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is ondertussen bezig om ‘tot definitieve beëindiging te komen van de chloortransporten’. Op dit moment ligt het ‘chloordossier’ bij de staatssecretaris.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht