Alblasserdam grijpt naast busstation, overstap Meerkerk wordt veiliger
De provincie Zuid-Holland ziet af van een nieuw, groot busstation in Alblasserdam, aan de voet van de brug over de Noord. Wel zint ze op mogelijkheden om het overstappunt voor busreizigers in Meerkerk veiliger te maken.
Toen jaren geleden bekend werd dat Qbuzz voortaan het busvervoer in de regio zou verzorgen, kondigde de provincie daarbij ook aan dat aan de Grote Beer in Alblasserdam, bij de carpoolplaats, een groot busstation in te richten, als centraal op- en overstappunt voor de westelijke Alblasserwaard. Sindsdien bleef het echter stil.
De provincie meldt nu dat het idee niet meer past bij de manier waarop Qbuzz tegen de buslijnen in de regio aankijkt. Sterker nog: ,,Voor veel passagiers zou een busstation daar betekenen dat ze om moeten reizen.’’ De provincie wil nog wel kijken of de bestaande haltes wat comfortabeler uitgevoerd kunnen worden.
Domper voor Alblasserdam
Het bericht is een domper voor de gemeente Alblasserdam, die had gehoopt dat een nieuw busstation de aanzet zou zijn tot betere verbindingen in het dorp en naar Kinderdijk, om zo de verkeersproblemen op de paar toegangswegen en het dijklint. ,,We betreuren deze ontwikkeling en beraden ons nog op een reactie’’, vertelt wethouder Freek de Gier: ,,We willen met de provincie naar constructieve oplossingen zoeken.’’
Ondertussen blijft het overstappunt bij de A27 in Meerkerk, dat bij de komst van Qbuzz ontstond, een bron van zorgen. Overstappers moeten daar - tot verrassing van automobilisten - op- en afritten van de snelweg oversteken. Daar werden al snel noodmaatregelen getroffen, maar de provincie Zuid-Holland en de gemeente waren het er snel over eens dat die onvoldoende waren.
Volgens de provincie zijn structurele oplossingen pas mogelijk als de A27 verbreed wordt, maar dat duurt nog jaren. Wel hoopt ze nog voor de zomer met extra tijdelijke beveiligingsmaatregelen te komen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Personeel Blue Amigo zou als citroenen worden uitgeknepen: ‘Geen eens tijd om naar toilet te gaan’
Blue Amigo, dat in de Drechtsteden en Rotterdam openbaar vervoer op het water verzorgt, krijgt een stortvloed aan kritiek. Afspraken sneuvelen en personeel wordt ‘als citroenen uitgeknepen tot de laatste druppel’. Zondagsdiensten van 13,5 uur zijn normaal, aldus een medewerker. ,,Wij varen niet met zakken zand, maar ik ga er niet automatisch vanuit dat de directie dat onderschrijft.’’ De vakbond gaat opnieuw om de tafel met het bedrijf. -
Dordrecht
Minder treinen en bussen vanwege personeelsgebrek deze zomer: ‘Volop nieuw personeel aan het werven’
Qbuzz zet de komende twee maanden minder treinen en bussen in dan gepland. De vervoerder zegt niet anders te kunnen, vanwege personeelsgebrek. -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
PREMIUMCOLUMN
Er was altijd wel een paradijsvogel met een maf plan
Ik ga het eens hebben over komkommertijd. Geloof me, het ontbreekt me écht niet aan onderwerpen, hoor, maar dat woordje dat tegenwoordig nauwelijks meer gebezigd wordt, kwam ineens ter tafel tijdens een gesprekje met een oud-collega op een schaduwrijk terras… vandaar dus. -
Koken & Eten
Koud water of kokend water? Zo kook je je aardappelen het best
Eet jij vaak aardappelen? En hoe maak jij ze dan klaar? De een doet het met kokend water, de ander zet ze met koud water op. Experts geven hun adviezen voor het goed klaarmaken van de pieper.
-
PREMIUM
Het Oosters Tapijthuis is niks zonder Jans bonsaibomen: ‘Gaat je boompje plots dood, dan krijg je een nieuwe’
-
PREMIUM
Spagaat rond Merwedelingelijn: provincie vreest uitvallen van treinen in spits en torenhoge kosten
Het inbouwen van een verplicht nieuw veiligheidssysteem in de treinen van de MerwedeLingelijn gaat de reizigers zoveel overlast bezorgen dat de provincie Zuid-Holland hiertoe niet durft te besluiten. De capaciteit van de treinen dreigt in de spits te halveren. Ook de aanschaf van nieuwe treinen is vanwege de kosten vooralsnog geen optie, hoe graag tal van organisaties en gemeenten dit zouden willen. -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen.