Volledig scherm
Annet Ardesch. © AD/Milan Rinck

Annet Ardesch schetst verdachten voor de politie

'Een compositietekening is nooit te vergelijken met een foto. Zo'n schets is de eerste indruk die een slachtoffer heeft gehad van een dader.' Annet Ardesch uit Gorinchem maakt voor de politie compositietekeningen.

Ardesch is geen onbekend gezicht in de Arkelstad. De meeste mensen kennen haar van haar schilder- en fotowerk of van de Stichting Gouden Eeuw Gorinchem. Maar dat ze af en toe uren doorbrengt in een kil kamertje op een politiebureau, daarmee loopt ze niet te koop. Ardesch werkt sinds een jaar of tien als compositietekenaar.

,,Ik heb vooral te maken met slachtoffers van zeden- en zware geweldsdelicten. Samen met hen probeer ik het gezicht van de dader op papier te zetten, op zo'n manier dat anderen denken: die ken ik!''

De interesse voor het vak van compositietekenaar had ze al geruime tijd. ,,Alleen was het tot dan toe niet meer dan de gedachte 'dat werk zou ik ook wel eens willen doen'. Tijdens een werkbezoek aan een politiebureau - ik was nog raadslid - zag ik zo'n tekening hangen. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken: ik heb een rechercheur aangesproken met de vraag hoe je als freelance compositietekenaar aan de slag kon.''

Quote

Soms groeien de emoties van het slachtof­fer bij elke potlood­streek die ik zet.

Annet Ardesch

Boeven vangen
Ze gaf hem haar visitekaartje en enkele weken later kreeg ze het eerste telefoontje of ze wilde komen tekenen. ,,Vanaf dat moment ben ik regelmatig gevraagd. Inmiddels heb ik aan zo'n vijftien zaken gewerkt.''

Een map van fotokopieën van haar schetsen is haar bewijs. De originelen zijn in bezit van de politie. ,,Ik wilde dit heel graag doen omdat ik met mijn tekenwerk help om boeven te vangen. Maar je betekent veel meer: je bent een luisterend oor. Die gesprekken kunnen heel intens worden. Soms groeien de emoties van het slachtoffer bij elke potloodstreek die ik zet.''

Bij dat laatste stond ze niet stil toen ze haar visitekaartje op het bureau achterliet. ,,Gelukkig laat ik me niet meevoeren met die gevoelens. Ik moet me concentreren op wat de slachtoffers me vertellen. Mensen vinden het moeilijk om een gezicht te beschrijven. Iemand die is aangerand of beroofd, heeft een trauma, waardoor het nog veel complexer wordt.''

De herinnering is vaak weggezakt, omdat Ardesch pas in de loop van het onderzoek wordt gevraagd. ,,Ik lees altijd het proces-verbaal door: daarin geven slachtoffers hun eerste beschrijving. Als ik met mijn schets begin, schuift ook een rechercheur aan. Dat is een vertrouwd gezicht voor het slachtoffer.''

Quote

Mede door mijn werk zit hij vast, daar doe ik het voor.

Annet Ardesch

Het schetsproces kan uren duren. Ardesch zit het grootste deel van die tijd alleen met het slachtoffer. ,,Compleet afgesloten van buitenwereld totdat de tekening klaar is.''

Exacte kopie
,,En nee, mijn tekening is geen exacte kopie van de pasfoto van de dader. Dat lukt geen enkele compositietekenaar. Ons werk geeft de politie handvatten om verdachten te schrappen en getuigen een aanzet om herinneringen boven te halen.''

Ze hoort doorgaans niet hoe een zaak zich ontwikkelt. Bij uitzondering wel. ,,In die gevallen kon je zeker duidelijke overeenkomsten zien tussen mijn schets en de daadwerkelijke verdachte. Mede door mijn werk zit hij vast, daar doe ik het voor.''

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht

Poll

Het is een goed idee om het busstation in Dordrecht rookvrij te maken

Het is een goed idee om het busstation in Dordrecht rookvrij te maken

  • Ja (56%)
  • Nee (44%)
549 stemmen