Volledig scherm
Bekeuringen zijn nog niet uitgedeeld. © Peter Koster

Boosheid om blauwe zone rondom station Zwijndrecht

Treinreizigers en bewoners van de Rembrandtstraat in Zwijndrecht zijn boos over de blauwe zone die sinds 1 september bij het NS-station van kracht is.

Nadat het betaald parkeren in Walburg afgeschaft werd, wilde de gemeente daar ook bij het station van af. Daar mag nu maximaal twee uur geparkeerd worden. Het gebied met parkeerregulering werd bovendien fors uitgebreid. Zowel aan de Afslag als aan de Jan Steenstraat, voorheen bij treinreizigers populaire gratis parkeerplaatsen, is de parkeerschijf nu verplicht.

Op die plekken is van een parkeerprobleem geen sprake meer. Iets meer dan de helft van de plekken staat leeg. Toezichthouders van de gemeente zijn al een paar keer langs geweest, blijkt uit waarschuwingen achter de ruitenwissers.

Quote

Laat ze parkeren op 't van Yperenterrein en vraag een tientje per dag. Iedereen blij

Bewoners halen opgelucht adem. ,,Dit hadden ze jaren eerder moeten doen'', vertelt een van hen. Een buurman: ,,Als ik vroeg thuis kwam, moest ik mijn auto een heel eind hier vandaan parkeren. Dat hoeft nu niet meer.'' Daarbij rekenen ze wel op handhaving: ,,Zonder controle gaat het fout. Maar dan staan we snel bij de gemeente ons beklag te doen.''

Maar zo groot als de vreugde aan de Afslag en de Jan Steenstraat is, zo groot is de boosheid in de Rembrandtstraat en directe omgeving. Daar is het geen blauwe zone meer en dat is te zien: de straat staat aan weerszijden vol met geparkeerde auto's. ,,Ik denk dat 90 procent van vreemden is'', vertelt een bewoonster. Een overbuurvrouw : ,,Ik moet 's morgens vroeg mijn dochtertje naar school in Dordrecht brengen. Als ik dan om half negen terugkom, staat het vol. Vaak moet ik dan mijn auto helemaal bij winkelcentrum De Passage parkeren.''

'Ellende'

Voor een oudere vrouw betekent het parkeerprobleem echt ellende. Ze is slecht ter been: ,,Dat eind vanaf de Passage haal ik niet.'' Om die reden stopt haar man midden op de weg, zodat zij uit kan stappen waarna hij de auto wegzet: ,,Maar dan staan er meteen mensen die er niet langs kunnen te toeteren.''

Ruimtegebrek is toch al een probleem nu er zo veel wordt geparkeerd. Tegenliggers kunnen elkaar nauwelijks passeren, maar doen het toch. De eerste spiegels zouden al gesneuveld zijn: ,,Ze moeten er eenrichtingsverkeer van maken.''

De buurtbewoners weten wel een oplossing: richt het Van Yperenterrein tussen de Jan Steenstraat, de Koninginneweg en het spoor in als parkeerplaats. Dat is nu in gebruik als speelterrein annex moestuin en concrete plannen voor bebouwing zijn er niet. Zo ligt aan de andere kant van het spoor het terrein van de oude brandweerkazerne ook braak. ,,Maak daar toch gewoon parkeerterrein van en vraag een tientje per dag. Gemeente blij, bewoners blij, simpel toch?''

Treinreiziger Hans Flikkema uit Hendrik-Ido-Ambacht zou er ook blij mee zijn. Hij wil best betalen, als hij maar kan parkeren. Het gratis P&R-terrein van de NS achter het station, dat tot 1 september vaak half leeg stond, staat nu 's ochtends vroeg al vol: ,,Het was prima. De parkeerplaatsen waren overdag voor reizigers en 's avonds voor bewoners. Nu zie je een heleboel plaatsen leegstaan. De gemeente heeft het voor elkaar: ik ga weer met de auto naar mijn werk.''

De gemeente laat in een reactie weten de situatie eerst twee maanden aan te kijken omdat mensen tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de nieuwe situatie: ,,Daarna kijken we welke aanpassingen nodig zijn.'' Daarbij wijst ze erop dat er in de buurt van de Rembrandtstraat ook werkzaamheden zijn die maken dat mensen daar niet in hun eigen straat parkeren.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht