Centraal station van Dordrecht moet flink op de schop: extra sporen erbij én meer treinen
Het centraal station van Dordrecht krijgt een metamorfose: er komen meer treinsporen én er moeten meer treinen gaan rijden. Ook worden de perrons verbreed. En er moet een extra treinstation bij op het Leerpark. Dat is althans allemaal het plan. ,,Een grote impuls voor de aantrekkelijkheid van onze stad, voor Dordtenaren, studenten, werkgevers, forenzen; kortom, voor Dordrecht.”
Dordrecht wil groeien. Meer woningen, meer banen, en een sterk opleidingsaanbod op de campus Leerpark. Om een groeiende stad bereikbaar en aantrekkelijk te houden is het openbaar vervoer cruciaal, vindt de gemeente. ,,We kunnen Dordrecht CS klaarmaken voor de toekomst. Er komen sprinters die elke 8 minuten rijden en waar je vanuit een groot deel van de stad heel snel gericht in- en uit kunt stappen. Een nieuw station Leerpark. Een mijlpaal voor de ontwikkeling van de Dordtse spoorzone”, noemt wethouder Rik van der Linden het ‘stevige plan’, dat onderdeel is van een groter voorstel dat 1,9 miljard kost en waaraan meer gemeenten aan de Oude Lijn Leiden-Dordrecht meedoen.
Concreet staat in de plannen dat de perrons op ‘Dordrecht Centraal’ worden verbreed en de spoorcapaciteit wordt uitgebreid. Hierdoor kunnen meer mensen gebruik maken van het station en kunnen er vaker en meer treinen stoppen. Ook de ontwikkeling van een nieuw station op het Leerpark, een grote wens van de gemeente en een belangrijk onderdeel van de ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone, staat expliciet benoemd.
Gemeente Dordrecht heeft het plan samen met de provincie, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het rijk en de gemeenten Rotterdam, Den Haag en Leiden opgesteld om het openbaar vervoer per spoor in de Zuidelijke Randstad te versterken. In gemeenten aan de Oude Lijn Leiden-Dordrecht staat de bouw van minimaal 170.000 woningen op het programma. Een fors aantal daarvan in de omgeving van de 13 stations aan deze lijn.
Kosten? Onbekend
De helft van de benodigde investering moet komen vanuit het ministerie, provincie en regio’s. ,,Hoeveel de plannen voor het Dordtse spoordeel en de stations precies gaan kosten, en welk aandeel dat is van die 1,9 miljard totaal, is allemaal nog niet bekend”, zegt gemeentewoordvoerder Jonne van Bochove.
Dat was alvast een positief signaal
Dit voorjaar adviseerde de commissie Groeifonds, die de plannen van tevoren bekijkt, het kabinet alvast 1 miljard te reserveren voor versterking van OV in de Zuidelijke Randstad in afwachting van een concrete planuitwerking. Dat concretere plan ligt er nu, aldus Van Bochove. ,,En het eerdere advies van de commissie aan het kabinet om alvast 1 miljard te reserveren was een heel positief signaal. Dat advies komt er niet als het belang en de noodzaak van deze investering niet duidelijk was.”
Het uiteindelijke advies van de commissie wordt in april verwacht. Vervolgens is het aan het kabinet om te besluiten de Verkenningsfase te starten.
Mijlpaal voor Spoorzone
Wethouder Rik van der Linden is trots op het voorstel dat er ligt. ,,Het zou een mijlpaal betekenen voor de ontwikkeling van de Dordtse Spoorzone. Een grote impuls voor de aantrekkelijkheid van onze stad, voor huidige en nieuwe Dordtenaren, studenten, werkgevers, forenzen; kortom, voor Dordrecht.”
Ook voor Zwijndrecht zou het plan een ‘boost’ betekenen, aldus Zwijndrechtse wethouder Jos Huizinga.
In eerdere plannen stond ook station Amstelwijck in Dordrecht benoemd. Dit komt in het huidige voorstel niet terug, maar is nog wel in beeld voor de lange termijn. Van der Linden: ,,Dit is gekoppeld aan de oplossing voor het goederenvervoer. De inzet is om dit vervoer via een aparte goederenlijn en door een spoortunnel te laten lopen. Daarmee komt capaciteit vrij om ook Amstelwijck via het spoor te ontsluiten. Maar dan hebben we het wel over de periode na 2040.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
PREMIUM
Het regent hartverwarmende acties voor slachtoffers schietpartij zorgboerderij: ‘Nog een lange weg te gaan’
-
In Dordrecht kun je volgende week deze bijzondere bunker in
Altijd al eens een bunker uit de Tweede Wereldoorlog van binnen willen bekijken? Tijdens Bunkerdag op zaterdag 28 mei zijn verschillende bunkers van de Atlantikwall in Nederland voor een dag geopend, zo ook de manschappenbunker aan de Rijkstraatweg 182 in Dordrecht. -
PREMIUM
Bloemen gejat en bankje vernield in herdenkingsbos: ‘Ik ben vooral teleurgesteld en verdrietig’
-
Zomersymfonie draait in juli om sprookjes
De eerste drie dagen van juli staat Park Merwestein weer bomvol beelden tijdens de zesde editie van Zomersymfonie.
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Deze vier partijen willen in Hendrik-Ido-Ambacht een coalitie vormen: ‘Heeft exact twee maanden geduurd’
SGP-ChristenUnie, Gemeente Belangen, de VVD en het CDA zijn de vier partijen die in Hendrik-Ido-Ambacht samen een coalitie willen gaan vormen. André Flach (SGP-ChristenUnie), Ralph Lafleur (Gemeente Belangen) en Steven van Die (CDA) blijven als wethouders aan en namens de VVD zal de huidige fractievoorzitter Jauharina Oelfke toetreden tot het college.
In samenwerking met indebuurt Dordrecht