Volledig scherm
De Spuiboulevard moet autovrij worden tussen het Achterom tot en met het Stadskantoor. © Archieffoto Rinie Boon

De Dordtse Spuiboulevard moet autovrij worden, maar bussen blijven welkom

De Spuiboulevard vanaf het Achterom tot en met het Stadskantoor moet autovrij worden. De bussen van Qbuzz zijn er daarentegen van harte welkom, terwijl ook brandweer, ambulancedienst en politie de route kunnen blijven gebruiken. Zo verwacht de Dordtse wethouder Rik van der Linden een verkeersinfarct aan de westelijke kant van de stad te voorkomen.

Volgens Van der Linden en gemeentelijk verkeersadviseur Jelger de Haas ontstaan er onvermijdelijk problemen als er niets aan de huidige verkeersstromen richting binnenstad gedaan wordt.

Om te beginnen neemt de hoeveelheid autoverkeer toch al toe. Daar komt bij dat de gemeente grote plannen heeft om het gebied tussen de rivier, de Spuiboulevard, de Stationsweg en de Johan de Wittstraat een flinke oppepper te geven. Het nieuwe Huis van Stad en regio (de opvolger van het stadskantoor, waarin ook bibliotheek en VVV komen) zal verkeer aantrekken.

Daarnaast wil de gemeente er veel huizen bouwen, onder meer op de plek van het Stadskantoor, en moet het gebied veel aantrekkelijker worden. ,,Als je nu van het station naar onze fantastische binnenstad loopt, kom je door een heel erg versleten stuk Dordt’’, stelt Van der Linden. 

Quote

Als we niets doen, begint de Dok­weg-fi­le straks op de A16

Rik van der Linden

Die ontwikkeling brengt echter ook een extra verkeersstroom met zich mee.  Nu al stroopt het spitsverkeer regelmatig op op het kruispunt Achterhakkers-Wilgenbos-Korte Parallelweg. Ook op de Burgemeester de Raadtsingel loopt het verkeer tussen het Krispijntunneltje en het station op drukke tijden vaak vast. Die problemen zijn nu nog te overzien, maar volgens De Haas zijn er maatregelen nodig om te voorkomen dat ze snel erger worden: ,,Als we niets doen, begint de Dokweg-file straks op de A16.’’

Andere routes om het verkeer naar de binnenstad te leiden zijn er niet, althans niet zonder grote groepen mensen aan extra overlast bloot te stellen. De oplossing moest daarom binnen het gebied gevonden worden. Volgens Van der Linden en De Haas is dat gelukt: door te zorgen dat er met name op het kruispunt van de Dokweg zo min mogelijk kruisende verkeersstromen zijn. Daarom loopt de route Achterhakkers-Spuiboulevard voortaan dood bij de parkeergarage Spuihaven. Verkeer dat daar niet heen hoeft, kan rechtsaf richting de Burgemeester de Raadtsingel.

Singel

Volledig scherm
,,Als we niets doen, begint de Dokweg-file straks op de A16’’, zegt wethouder Rik van der Linden. © Ronald van den Heerik/Gemeente Dordrecht

Bij het station zijn mogelijkheden om de wachttijden voor de verkeerslichten te halveren. Dat kan onder meer door de lichten bij de Singel te verwijderen. Die maken deel uit van dezelfde installatie. De groep verkeerslichten is zo groot, dat verschillende verkeersstromen vaak onnodig staan te wachten. De installatie wordt bovendien vervangen door een hypermoderne, die veel beter op veranderingen in het verkeersaanbod in kan spelen.

Om zo veel mogelijk auto’s uit de omgeving te houden, moet de parkeerplaats Weeskinderendijk een stuk aantrekkelijker worden. De gemeente bekijkt met Qbuzz hoe eens in de paar minuten een bus langs de parking en over de Spuiboulevard kan rijden.

De Dordtse gemeenteraad moet eind dit jaar beslissen over het plan. 

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht