Definitief: vanaf 2026 alleen nog elektrische bedrijfsbussen in binnenstad
Het begint er steeds meer op te lijken dat bedrijfsbussen op benzine of diesel vanaf 1 januari 2026 de Dordtse binnenstad niet meer in mogen. Vanaf die datum mogen alleen elektrische busjes het centrum nog in.
Dat heeft de gemeenteraad van de stad besloten. Doel van deze zogeheten ‘emmissievrije zone’ is om de uitstoot van fossiele brandstoffen terug te dringen in het binnenstad, ook al klinkt vanuit ondernemend Dordrecht volop kritiek op dat plan. Diverse kleine bedrijven zeggen op zich begrip te hebben voor de maatregel, maar zij hikken aan tegen de kosten daarvan en zeker tegen die volgens hen op korte termijn.
De VVD, Verenigde Senioren Partij en Gewoon Dordt dienden daarom gezamenlijk een motie in om die datum naar achteren te schuiven. maar die haalde nét geen meerderheid. Wel werd raadsbreed opgeroepen om kleine ondernemers, die het vanwege corona in 2020 en 2021 al flink voor de kiezen hebben gehad, zoveel mogelijk te ontzien.
Dit lijkt een symbolische maatregel, behalve voor de ondernemers. Die worden geconfronteerd met tienduizenden euro's aan extra kosten
Volgens Ronald Portier (SP) ontbreekt bij het plan een concreet milieuresultaat: ,,Dit lijkt een symbolische maatregel, behalve voor de ondernemers. Die worden geconfronteerd met tienduizenden euro's aan extra kosten.’’ De moeten misschien een nieuwe bus aanschaffen, terwijl hun huidige wellicht nog niet aan vervanging toe is. David Schalken (Beter Voor Dordt): ,,Ondernemers mogen niet gedupeerd worden.’’
Van uitstel komt afstel
In een eerder stadium liet het college van burgemeester en wethouders (B en W) weten die belangen goed in de gaten te houden, naarmate 2026 nadert. Christ van Benschop (GroenLinks) wilde niets weten van uitstel: ,,Want dat leidt misschien tot afstel.’’
Een motie van die partij en de PvdA werd wel aangenomen. Daarin wordt gevraagd onderzoek te doen naar een ‘slim’ systeem waarmee winkels vanuit een centraal magazijn buiten de stad bediend worden met elektrische wagens en bakfietsen. Ook moet onderzocht worden of ‘vieze busjes’ in andere delen van de stad ook verboden kunnen worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Regels voor zonnepanelen in beschermd stadsgezicht moeten soepeler
Wie in het beschermd stadsgezicht van Dordrecht woont en zonnepanelen op zijn dak wil leggen, krijgt daar tot nu toe vaak geen toestemming voor. Als het aan CDA, VVD en GroenLinks ligt, worden die regels versoepeld. En snel ook. -
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
PREMIUM
Dordt staat voor het eerst uitgebreid stil bij slavernijverleden: ‘Tijd voor memorabel Keti Koti’
Op 1 juli dit jaar is het precies 150 jaar geleden dat de slavernij in Nederland daadwerkelijk werd afgeschaft. In Dordrecht wordt nu voor het eerst uitgebreid aandacht besteed aan Keti Koti. ,,Ideeën zijn welkom.’’ -
PREMIUM
Diesel- en benzinebusjes mogelijk vanaf 2026 verboden in Dordtse binnenstad: ‘Dat is wel heel erg snel’
Ondernemers in de Dordtse binnenstad zitten in de stress. Vanaf 1 januari 2026 moet de binnenstad verboden terrein zijn voor bestelbusjes. Elektrisch rijden is dan het devies. -
PREMIUMKoken & Eten
Vegaburgers doen de gezondheid meer kwaad dan goed: welke vleesvervangers zijn wél een goede keuze?
Uit een analyse van meer dan 500 verschillende vegetarische burgers, worsten, balletjes en schnitzels uit de supermarkt blijkt dat vleesvervangers vaak te veel vet en te weinig eiwitten bevatten. Volgens TestAankoop in België zijn de meeste veggieburgers enorm bewerkt en doen ze de gezondheid van de consument meer kwaad dan goed. Hoe kies je dan de juiste vleesvervanger? En bestaan er voedzame alternatieven?
-
Afschaffen van de gratis fiets op MerwedeLingelijn? Lezers zeggen: ‘Hier moet ingegrepen worden’
Het gratis meenemen van de fiets was jarenlang een visitekaartje van de treinverbinding tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen. Maar vanaf dit jaar moet er betaald worden. Vijf euro per ritje. We vroegen in De Kwestie onze lezers naar hun mening. ‘Laat de NS deze verbinding maar over nemen!’ -
-
-
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
Streekvervoer ligt vijf dagen plat: ‘Helft van alle bussen rijdt’
In het streekvervoer wordt vanaf maandag vijf dagen gestaakt. Duizenden werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk neergelegd, meldt vakbond CNV. Toch rijden veel bussen en treinen wel. De helft van de bussen van vervoerders waar medewerkers meedoen aan de staking rijdt wel. Dat schat een woordvoerder van de VWOV in, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven. ,,Het aantal stakers wisselt per regio.”
In samenwerking met indebuurt Dordrecht