Volledig scherm
Transport en Logistiek Nederland pleit voor fotoborden langs de weg zodat vrachtwagenchauffeurs weten of hun voertuig door de tunnel kan. © Google Streetview

Drechttunnel is dagelijks één tot twee keer dicht

POLLDe Drechttunnel op de A16 is de grootste probleemtunnel van het land. Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat deze tunnel afgelopen jaar in totaal 590 keer volledig is afgesloten. Dat is een stijging van ruim 70 procent ten opzichte van een jaar eerder. 

Door die gigantische toename steeg de onderdoorgang tussen Dordrecht en Zwijndrecht van de derde naar de eerste plek van probleemtunnels in Nederland.

Eerder deze week maakte Rijkswaterstaat bekend dat weginspecteurs met boa-bevoegdheid voortaan zelf boetes uit mogen schrijven aan chauffeurs die verantwoordelijk zijn voor de hoogteoverschrijdingen en de daarmee gepaard gaande files. Alle verkeer moet immers wachten tot de te hoge vrachtwagen uit de rij auto’s is gehaald en de rode lichten weer op groen gaan. ,,Door handhaving kan hopelijk het aantal overtredingen en daarmee de vertraging worden teruggedrongen’’, aldus Rijkswaterstaat.

Fotoborden

Voor Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaat dat niet ver genoeg. De belangenorganisatie herhaalt nog stelliger dan eerder de roep om fotoborden langs de weg. Die laten een foto zien van het voertuig dat volgens het signaleringsysteem te hoog is, zodat die voor de tunnel de weg kan verlaten.

,,We juichen die extra bevoegdheid voor de weginspecteur toe, maar het fotobord blijft een van de belangrijkste oplossingen’’, zegt woordvoerder Quinten Snijders van TLN. ,,Veel chauffeurs hebben niet door dat de melding hun vrachtwagen betreft. Dus zorg dan dat een bestuurder weet dat het om zijn wagen gaat.’’

Quote

Zorg dat een bestuurder weet dat het om zijn wagen gaat

Quinten Snijders (TLN)

Volgens TLN gaat het in ‘50 tot 85 procent’ van de gevallen om buitenlandse truckers uit landen waar de maximale hoogte niet 4 meter is zoals in Nederland, maar 4,30 meter. ,,Tunnels in Engeland en Frankrijk zijn daardoor ook hoger.’’

,,Een andere maatregel kan zijn om de signaleringssystemen niet lager te maken dan strikt noodzakelijk’’, zegt Snijders, verwijzend naar de ruime marges waarmee een extra zekerheid wordt ingebouwd.

Volgens Arjan Maat van het gelijknamige transportbedrijf uit Alblasserdam, tevens regiobestuurder voor TLN, is het zaak om behalve fotoborden nu al snel grote, opvallende borden langs de A16 te plaatsen. ,,Een vrij eenvoudige manier om iedereen veel ellende te besparen en lange files te voorkomen.’’

Poll

Wat moet er gebeuren om het aantal afsluitingen van de Drechttunnel te verlagen?

  • Niks. Laat de overtreders maar de boetes van 470 tot 1000 euro betalen. (21%)
  • Fotoborden langs de A16 plaatsen zodat chauffeurs sneller zien dat zij de veroorzaker zijn van de sluiting en van de snelweg gaan (54%)
  • Grote waarschuwingsborden vlak na de Moerdijkbrug plaatsen (25%)
387 stemmen

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht