Volledig scherm
Onder andere gebruikers van lijn 316 vulden de enquête in. © Milan Rinck

‘Driekwart reist minder met de bus na komst Qbuzz’

Reizigers uit Alblasserdam nemen minder vaak de bus sinds Qbuzz het vervoer in de regio heeft overgenomen van Arriva. Bijna driekwart zegt door de problemen te kiezen voor ander transport. Dat blijkt uit een enquête die de lokale fractie van de SGP heeft gehouden in het dorp. 

Als grootste ergernis én reden om te kiezen voor ander vervoer dan de bus, geven de respondenten aan dat de bussen niet op tijd rijden. Hierdoor missen ze hun overstap, waardoor ze te laat aankomen op de plek van bestemming. Ook zijn aansluitingen van de verschillende lijnen volgens de deelnemers vaak niet goed op elkaar afgestemd, waardoor vertragingen zouden ontstaan.

,,Mensen krijgen hierdoor gedoe’’, zegt gemeenteraadslid Jan Mark ten Hove in reactie op de uitkomsten van het eigen onderzoek. ,,Ik heb zelfs iemand gesproken die van zijn werkgever een officiële waarschuwing heeft gekregen, omdat hij meermaals te laat op zijn werk kwam. Buiten zijn schuld om.’’

Quote

Ik heb zelfs iemand gesproken die van zijn werkgever een officiële waarschu­wing heeft gekregen, omdat hij meermaals te laat op zijn werk kwam

Jan Mark ten Hove, SGP Alblasserdam

Verbeteringen

Aan het onderzoek deden 170 Alblasserdammers mee. Daarvan zeiden 124 minder vaak het ov te hebben gebruikt sinds Qbuzz de buslijn is gaan exploiteren. Van de deelnemers het merendeel enkele keren per week met de lijnen 489 (richting Kralingse Zoom), 316 (station Dordrecht) en 190 (Zuidplein).

Hoewel Ten Hove beseft dat de omvang van de enquête niet voldoet aan de wetenschappelijke norm, is het voor de SGP een bevestiging van de geluiden die het kreeg vanuit het dorp. ,,Natuurlijk heeft Qbuzz onlangs verbeteringen aangekondigd. Maar met de uitkomsten van deze enquête kan het bedrijf volgens ons nog wel wat verbeterslagen maken.’’

De SGP zal de resultaten binnenkort aanbieden aan de provincie en Qbuzz.

Gestrekte lijnen

Het vervoersbedrijf zegt in een reactie dat er twee oorzaken zijn voor de klachten van Alblasserdamse reizigers. Zo moeten zij tegenwoordig langere afstanden afleggen voor ze bij bushaltes zijn. Door de zogeheten gestrekte lijnen, waarbij bussen meer in een rechte lijn van A naar B rijden en niet meer afslaan in allerlei dorpen, stopt de bus niet meer voor de deur. Een beleid dat de provincie toejuicht.

,,Maar anderzijds is natuurlijk ook de dienstregeling niet op orde geweest sinds de invoering. Zo eerlijk moeten we ook zijn’’, zegt woordvoerder Susan Zethof van Qbuzz. ,,We zijn er nog niet helemaal, al zien we in het bericht van de SGP ook zaken staan die al wel zijn opgelost.’’

Eerder verzamelde het CDA in de gemeente Vijfheerenlanden, verderop in de polder, ook klachten van reizigers middels een ov-meldpunt. Die werden overhandigd aan de provincie Utrecht. Er werd daar geklaagd over de hoge reistijd en gevaarlijke situaties omdat haltes verspreid staan en mensen rijbanen over moeten steken.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Alblasserdam en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht