Volledig scherm
Het regende gisteren klachten bij de vervoerder Qbuzz, maar woordvoerster Susan Zethof was ‘gematigd positief’ over de start. © Milan Rinck

Eerste dag Qbuzz verloopt niet optimaal, chaos blijft uit

Bussen die te laat waren of helemaal niet kwamen, vervallen haltes en langere reistijden. De eerste dag van Qbuzz in deze regio verliep niet zonder problemen. Maar een chaos bleef gisteren uit.

Reizigers buitelen op social media over elkaar heen om hun ongenoegen te uiten over Qbuzz. ‘Ik wist niet dat ik Arriva kon missen nu ik Qbuzz heb’, schrijft Carlos. Een ander spreekt op Twitter van een valse start in de Alblasserwaard: problemen met lijn 74. ‘Die rijdt Groot Ammers voorbij zonder te stoppen. Drie passagiers in de kou.’ Een uur later blijkt het volgens het bericht wederom mis te zijn gegaan: lijn 74 heeft vertraging, reizigers missen hun aansluiting. ‘Twaalf passagiers in de kou’, wordt gemeld.

De zogenoemde webcaremedewerkers van Qbuzz lijken hun handen vol te hebben aan het reageren op de vele berichten op Twitter en Facebook. Op gezette tijden wordt steeds hetzelfde bericht online gezet: ‘Qbuzz doet haar best om de start van het vervoer in het gebied zo goed mogelijk te laten verlopen. Helaas gaat het daarin in het begin soms het een en ander mis en is de dienstverlening niet optimaal. Wij herstellen dit zo snel mogelijk, excuses voor de overlast.’

‘Arrivarood’

Daaraan blijkt echter niet iedereen een boodschap te hebben. ‘En op zondag geeneens bussen van en naar Dordrecht vanuit Papendrecht. Bussen rijden doordeweeks maar tot 19.00 uur naar Dordrecht! Wat een aanfluiting dat Qbuzz! Echt een achteruitgang!’

Maar hoe massaal de negatieve reacties op social media ook zijn, rond het middaguur lijkt het op het station van Dordrecht een dag als alle anderen. De bussen hebben weliswaar een ander - misschien wel flitsender - kleurtje, maar de treintoestellen Jan van Arkel, Ronald Bandell en Hendrik Hamel op de MerwedeLingelijn hebben nog altijd het ‘Arrivarood’ van een paar dagen geleden. Slechts een bescheiden Qbuzz-sticker die over de oude van Arriva is geplakt, verraadt dat we in de regio met een andere vervoerder te maken hebben. Medewerkers van Qbuzz houden op het trein- en busstation een oogje in het zeil. ,,Nee, we mogen niets tegen de pers zeggen’’, zegt een van hen terwijl zijn collega een bus inloopt om de chauffeur te wijzen op het wijzigen van de tekst op de lichtkrant aan de voor- en zijkant van de bus. Ook bij het OV-servicepunt hebben ze het ‘eigenlijk niet veel drukker’ dan normaal. Of het moet gaan om de vele tientallen dozen met dienstregelingen die moeten worden uitgepakt, uitgestald en overhandigd aan de reizigers.

Zwijndrecht

Rick van Dam uit Zwijndrecht is best te spreken over Qbuzz. Hij was vanochtend wel eerder opgestaan, maar volgens hem was er in de dienstregeling niet zoveel veranderd. ,,De halte bij Bouquet is opgeheven, dus ik moest wat verder lopen. En de bus was ook ietsje later. Maar ik moet nu gaan, mijn andere bus halen. Anders kom ik alsnog te laat.’’ De Zwijndrechtse scholier springt net op tijd bus 166 richting Rotterdam Zuidplein in.

De Papendrechtse Rwilly Oedairadjsingh (63) vindt het jammer dat de wijk Oostpolder van de Qbuzz-kaart verdwenen blijkt. ,,Ik weet zeker dat veel ouderen dat niet fijn vinden.’’

Valt er dan helemaal niets te complimenteren op social media? Toch wel. Ron twittert: ‘Het valt mij op hoe sommige mensen klagen over een vervoerder, die nog niet de kans heeft gehad om te laten zien wat hij kan. Toen Arriva begon was het stukken minder, maar zie wat Arriva heeft opgebouwd. Dus niet zeuren en even afwachten.’

‘Niet veel reizigers in de kou laten staan’

Qbuzz-woordvoerster Susan Zethof is gematigd positief over ‘de eerste dag’. ,,Er is veel goed gegaan, een enkele rit is komen te vervallen en we hebben behoorlijke vertragingen gehad. Maar we hebben niet veel reizigers in de kou laten staan. Helaas bleek dat veel mensen toch werden verrast toen bleek dat hun halte was opgeheven. We hebben de afgelopen tijd alles gedaan om reizigers te wijzen op de veranderingen. Niet alleen in de media, maar ook bij bushaltes én in de bussen van Arriva.’’ Qbuzz had dan wel zorgen over de MerwedeLingelijn, maar daar bleven problemen volgens Zethof geheel uit. ,,Als vervoerder hebben we immers geen ervaring met treinen.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht