Gaan we er met het Italiaanse Qbuzz daadwerkelijk op vooruit?

Voorlopig heb ik meer vragen dan antwoorden over Qbuzz, dat vanaf volgend jaar het busvervoer in stad en streek én het MerwedeLingelijntje gaat ‘bestieren’

Volledig scherm
Kees Thies. © Marco de Swart

Hoe zit dat bijvoorbeeld met de dienstregeling en de ritprijs? Zijn die Qbuzz-bussen écht zoveel comfortabeler dan die van Arriva? Wordt ‘de vloot’ goeddeels elektrisch en wie zitten er straks achter het stuur. Nieuwkomers of oudgedienden? Ik bedoel, verliezen Arriva-chauffeurs massaal hun baan of kunnen ze in 2019 naadloos overstappen? Gaan ze er dan qua salariëring en werkstress een beetje op vooruit of is het bij Qbuzz ook een kwestie van plasje zo lang mogelijk ophouden, niet te veel zeuren en gas op die lolly? En, totaal onbelangrijk, maar toch: passen die Qbuzz-kleurtjes straks een beetje leuk bij m’n stad?

De door Qbuzz gewonnen
 concessie, verleend door de provincie, heeft een looptijd van maar liefst acht jaar met een optie op nog eens twee verlengingen. Kortom, we zitten er met z’n allen een behoorlijke tijd aan vast, dus mijn spervuur aan vragen lijkt me alleszins gerechtvaardigd. 

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

poll

Moet Dordrecht partnerstad worden voor de tweede etappe van de Tour de France?

Moet Dordrecht partnerstad worden voor de tweede etappe van de Tour de France?

  • Een goed idee, Dordrecht is daar de perfecte locatie voor (22%)
  • Ja, zo'n evenement is goed voor de stad (28%)
  • Nee, dat kost toch alleen maar geld (37%)
  • Nee, dat interesseert me niets (13%)
1026 stemmen