Volledig scherm
Toeristen gebruiken ook de in- en uitstapzone voor bustoeristen gretig om illegaal te parkeren. © Albert Sok

Gratis busjes naar molens Kinderdijk in strijd tegen parkeeroverlast

UPDATEGratis pendelbusjes en extra parkeerplaatsen in Alblasserdam en Nieuw-Lekkerland. Daarmee willen de gemeenten Alblasserdam en Molenlanden de parkeeroverlast rond de molens van Kinderdijk oplossen. Ook hopen ze dat de verkeersveiligheid daardoor vergroot wordt. De maatregelen moeten al in april, voor de start van het nieuwe toeristenseizoen, verlichting brengen.

Dat hebben de twee gemeenten vanmorgen bekend gemaakt. Onlangs besloot Molenlanden al extra parkeercontroleurs  in te zetten.

Toeristen parkeerplaats 

Rond de haven in Alblasserdam worden extra parkeerplaatsen aangelegd. Door het terrein aan de Mariniersweg slimmer in te richten ontstaan 56 extra parkeerplaatsen, waarmee het totaal op 120 komt. Aan de Vletstraat in Nieuw-Lekkerland, bij de tennisvereniging, zijn al 70 parkeerplaatsen, maar die zijn voor toeristen nauwelijks te vinden. Daarom wordt de route er naar toe vanaf de Lekdijk voortaan met borden aangegeven.  Er komt een dynamisch verwijzingssysteem, dat de bezoekers precies vertelt waar ze op dat moment hun auto kwijt kunnen. Zowel vanuit Alblasserdam als vanuit Nieuw-Lekkerland gaan elk kwartier pendelbusjes rijden om de automobilisten naar de molens te brengen.

Quote

Ik beloof niet dat de problemen hiermee voor 100 procent opgelost zijn. ‘’

Arjan Kraijo, wethouder Alblasserdam

Molenlanden hoopt bovendien een nieuwe parkeerplaats voor 70 campers en 40 bussen aan te kunnen leggen op de plek van de oude rioolzuivering aan de Hoogaarslaan, met een directe toegang vanaf de Lekdijk. De gemeente onderhandelt nog over de aankoop van de grond. Ze verwacht het plan nog voor de zomervakantie aan de gemeenteraad voor te kunnen leggen.  

De Alblasserdamse wethouder Arjan Kraijo denkt met de busjes en de parkeerplaatsen een flinke slag te slaan : ,,Hiermee komen we een heel eind,  maar ik beloof niet dat het voor honderd procent opgelost is. We zijn afhankelijk van het gedrag van mensen en bovendien gaat het om een nieuw systeem.’’  Dit seizoen wordt dat op de voet gevolgd. Als het goed werkt, moeten toeristen vanaf volgend jaar betalen voor de service. Ze kunnen dan waarschijnlijk betalen bij de buschauffeurs.

Ondertussen praten de gemeenten met bewoners en bedrijven over de invoering van vergunningparkeren. Volgens Kraijo is dat belangrijk om het systeem goed te laten werken. Het laatste woord is er echter nog lang niet over gesproken: ,,De één vindt het een geweldig idee, de ander baalt dat zijn gasten en zijn klanten dan niet meer voor de deur terecht kunnen.’’

Niet afdoende

Eerdere maatregelen, zoals in- en uitstapzone voor bussen en de openstelling van de parkeerplaats van IHC in de weekeinden, waren volgens de gemeenten niet afdoende. Ze werken aan plannen voor de langere termijn, maar constateren daarbij dat er weinig mogelijk is als niet eerst de parkeerproblemen aangepakt worden. Dan nog blijft de vraagt hoeveel toeristen het werelderfgoed Kinderdijk kan verdragen.

De Belangenvereniging Leefbaarheid Kinderdijk reageert voorzichtig positief op de plannen. ,,Alles wat helpt tegen de parkeeroverlast is welkom, maar we kennen de finesses nog niet‘’, aldus voorzitter Fatih Özdere.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht