Volledig scherm
PREMIUM
Kees Thies. © Maartje Brockbernd

Het charmeoffensief van bedrijven: 'koffie en zoete broodjes'

ColumnZit het je als bedrijf even tegen, wordt de druk wat hoog en heeft ontkennen geen zin meer? Dán is ‘t tijd voor het eh... charmeoffensief. Hoe je dat doet? Simpel: je schuift een directeurtje, een ‘onafhankelijk’ wetenschapper, een veiligheidsadviseur of een pr-persoontje naar voren, trekt hem of haar een guitig boetekleedje aan, nodigt wat journalisten uit op de koffie en trakteer vervolgens rijkelijk op zoete broodjes.

Ik zie het de laatste jaren steeds vaker: Chemours pakt wat criticasters in door ze in de burenraad te zetten, HVC deed het toen Dordt er in januari 2013 (als gevolg van communicatiefoutjes vóór de kerstvakantie) weken achtereen bij lag als een Braziliaanse sloppenwijk, ‘Asbestverspreider’ Nedstaal (zaliger) in Alblasserdam deed zich met allerhande ‘innovaties’ herhaaldelijk roomser voor dan de paus (‘Onze filteringsnormen zijn zelfs strenger dan de Europese wetgeving’) en meestercharmeur Dupont zette ons de laatste jaren, vaker dan ooit, schalen vol met beterschap belegde boterhammetjes voor. Gisteren was het de beurt aan Kijfhoek, u weet wel, dat enorme rangeerterrein bij Heerjansdam, waar nog wel eens een treinwagonnetje (en daarin zit géén Fristi) ‘uit de bocht’ vliegt.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

poll

Gemeentelijke plannen zijn straks wellicht alleen digitaal te raadplegen

Gemeentelijke plannen zijn straks wellicht alleen digitaal te raadplegen

  • Prima, want kostenbesparend (14%)
  • Een slechte zaak, want er zijn nog altijd veel mensen die nooit op internet zitten (76%)
  • Het maakt me niks uit, want ik lees die dingen toch nooit (10%)
330 stemmen