Op Kijfhoek rijden de wagons weer gewoon  dankzij hun eigen gewicht van de heuvel af
Volledig scherm
Op Kijfhoek rijden de wagons weer gewoon dankzij hun eigen gewicht van de heuvel af © Archieffoto Richard van Hoek

Heuvel op rangeerterrein Kijfhoek weer veilig in gebruik

Prorail heeft de heuvel op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht weer in gebruik genomen. Gisteren en vandaag is met spoed achterstallig onderhoudswerk aan de wissels verricht. Daardoor kan er nu weer veilig gewerkt worden.

De heuvel, het hart van het rangeerproces, werd deze week uit bedrijf genomen omdat de wissels niet meer aan de veiligheidseisen voldeden. Prorail vergeleek het probleem met een verlopen APK. Volgens railvervoerdersclub Railgood was echter uit meetgegevens gebleken dat de wissels niet meer aan de eisen voldeden.

Goederenvervoerder DB Cargo, de enige gebruiker van de heuvel, is in ieder geval dolblij dat er op Kijfhoek weer volop gewerkt kan worden. ,,In Duitsland stonden al acht treinen te wachten tot ze hier weer terecht konden,’’ aldus woordvoerder Jelle Rebbers.

Normaal

Zo lang de heuvel gesloten was, moesten machinisten complete treinen naar een vertrekspoor rijden, daar een paar wagons achterlaten om met het restant van de trein naar het volgende spoor te rijden. Dat proces wordt dan net zo lang herhaald tot alle wagons op de juiste vertreksporen zijn. Normaal gesproken gebeurt dat proces volautomatisch en komt er amper een locomotief aan te pas. De wagons worden dan allen van de heuvel afgeduwd en komen vanzelf op de juiste sporen terecht. In onderstaand filmpje laat Prorail zien hoe dat in zijn werk gaat. ,,Dat gaat meer dan twee keer zo snel als wanneer we alles met een lok op moeten duwen’', aldus Rebbers.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht