Koningin Máxima opent tentoonstelling koninklijk behang in Dordrechts Museum
TerugblikUitgebreid neemt de koningin de tijd voor haar museumbezoek. ,,Wel veranderd!'', roept ze verrukt.
Delen per e-mail
Ik wil Máxima zeggen hoeveel ik van haar houd.
Waar te staan? Links of rechts van de Museumstraat? Het is het onderwerp van gesprek in de gestaag groeiende groep Dordtenaren die een glimp wil opvangen van de koningin. Ook al duurt het nog dik twee uur voor ze aankomt. Ada van der Hoek (81) en Patricia van der Pol (62) geven niet op. ,,Het wordt steeds later, eerst was het vier uur, toen vijf uur, en nu kwart over zes'', zegt Van der Pol grinnikend.
Aan de andere kant van de straat staat stadsgenote Mary Huijgen paraat met haar bos bloemen. ,,En lekkers voor de prinsesjes. Ik wil Máxima zeggen hoeveel ik van haar houd.''
Ze zal nog even moeten wachten, want de majesteit gaat eerst twee straten verderop de Augustijnenkerk in. Daar is het al vroeg dringen om een plekje. Als tegen half zes de eerste motoragenten opdoemen in de Steegoversloot, klinkt gejuich.
De kerk zit dan al vol genodigden die de opening van de tentoonstelling bij mogen wonen. Na een kort woord van welkom, klinkt er klassieke muziek door de kerk. Het publiek houdt zich muisstil, gespannen. Zodra de fotografen die zich op de Voorstraat hebben verschanst, beginnen te flitsen, draaien alle hoofden in de kerk tegelijk richting de deur: ,,Daar komt ze!''
Het woord is aan Peter Schoon, die nog maar eens benadrukt hoe bijzonder het is dat het Dordrechts Museum deze werken van Aert Schouman kan tentoonstellen. ,,Dankzij u'', zo gebaart hij naar de koningin, ,,is het mogelijk om deze tentoonstelling aan het publiek te tonen.''
Na een toespraak van bioloog Midas Dekkers, is het aan de koningin de tentoonstelling officieel te openen. Met een ferme druk op de rode knop die klaarstaat midden in de kerk, valt het doek en staan daar de Dordtse zangeres en actrice Merel Baldé en muzikant Maarten Teekens klaar om de opening te voorzien van muzikale omlijsting.
Tekst gaat verder onder de foto's.
Cavia's
Lachend loopt de koningin enkele minuten later de museumzaal in, met in haar kielzog museumdirecteur Peter Schoon en conservator Sander Paarlberg. Beveiligers wijken niet van haar zijde. ,,Aan de kant alstublieft'', klinkt het beleefd maar dwingend tegen de persfotografen, die in een met paaltjes afgezet hoekje moeten blijven.
Máxima bekijkt intussen op haar gemak de beeltenis van de orang-oetang, het dier dat ooit behoorde tot de menagerie van Willem V. ,,Die aap heeft dus helaas maar een halfjaar geleefd'', zegt Paarlberg, samen met museumdirecteur Schoon vertelt hij bij bijna ieder werk wel een anekdote, waar de koningin zo nu en dan hartelijk om lacht. ,,Móói...'', zegt ze over een tekening van menagerie De Loo bij Voorburg, waar Willem V exotische dieren hield.
,,En dan nu het absolute hoogtepunt'', zegt Paarlberg: het Vogel Cabinet. Voor ze de kamer binnen stapt ziet Máxima het al: ,,Wel veranderd'', roept ze uit, de details in zich opnemend. ,,Die cavia's!'' Dat het is veranderd weet ze als geen ander: het complete kamerbehang heeft in paleis Huis ten Bosch gehangen. Volgend jaar, als het koningspaar het paleis betrekt, hangt het weer aan de muur. Maar dan gerestaureerd.
Als de koningin het laatste werk nadert, klinkt opeens nerveus geroezemoes. Ze wil graag nog een keer terug naar het begin van de expositie. Dat stond niet in het draaiboek. ,,Aan de kant, de koningin komt eraan'', roept een museummedewerkster. Terwijl Máxima en haar gezelschap lachend en pratend teruglopen, wordt iedereen die er niet bijhoort met zachte dwang de zaal uitgestuurd. ,,En graag even doorlopen.''
,,Geweldig'', vindt conservator Sander Paarlberg haar spontane verzoek, zegt hij later. ,,Dat je merkt dat de majesteit zo enthousiast is, het zo leuk vindt om dit alles te bekijken. Ze ging uit zichzelf ook naar andere plekken en bekeek veel meer dan wij vooraf bedacht hadden.''
Media in het buitenland bejubelen Máxima's outfit en hoed, en dat ze voor het Dordrechts Museum niet schroomde om samen met kinderen op de foto te gaan.
Geleend
Een deel van de tentoonstelling Een koninklijk Paradijs - Aert Schouman en de verbeelding van de natuur kent koningin Máxima maar al te goed: de werken hingen aan de paleismuren, zij het in iets valere kleuren: nu zijn ze gerestaureerd. ,,Het is voor haar ontzettend leuk om die stukken te zien nu ze veel helderder zijn'', zegt conservator Sander Paarlberg. ,,En er zijn drie stukken uit het privébezit van de koning en koningin, die we hebben geleend. Die kende ze goed, daar heeft ze met haar man over gesproken. Het is ontzettend leuk om haar er dan nog meer over te vertellen.''
De expositie is tot en met 17 september te zien. Het beroemde Vogel Cabinet, de complete kamerbeschildering van Willem V uit Huis ten Bosch, zal daarna niet meer voor publiek te zien zijn.
Voor kinderen heeft de tentoonstelling een eigen onderdeel. In een 'onderzoeksatelier' kunnen zij zelf de natuur natekenen of een koninklijk behang ontwerpen. Máxima bezocht zaterdag - in beslotenheid - een groep kinderen en bekeek hun werk. ,,Ontroerend was dat'', zegt Paarlberg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Restaurant Limonadefabriek gaat verder als Heeren aan de Haven
De Limonadefabriek gaat ‘De Heeren aan de Haven’ heten. Dat meldt de nieuwe eigenaar van het restaurant in Streefkerk op Facebook. -
Een jaar na de eerste besmetting: zoveel mensen kregen in deze omgeving corona
Dit weekend is het exact een jaar geleden dat de eerste besmetting met het coronavirus in Nederland werd vastgesteld. Landelijk zijn sinds de uitbraak bijna 1,1 miljoen besmettingen geconstateerd, zijn er vierentwintigduizend mensen opgenomen in het ziekenhuis en vijftienduizend mensen overleden. Dit zijn de cijfers uit deze regio over het afgelopen jaar. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUM
Racistische berichten sturen kan wel, ‘kutneger’ roepen niet: Agent moet voor rechter verschijnen
Vijf agenten van de Rotterdamse eenheid die racistische taal uitten in een WhatsApp-groep kwamen er donderdag nog met een berisping en excuses vanaf. Dat geldt niet voor een diender van dezelfde eenheid die afgelopen december in Dordrecht een arrestant uitmaakte voor ‘kutneger’. Hij moet zich binnenkort voor de politierechter verantwoorden. Het is voer voor critici. ,,Dit werpt nieuw licht op de zaak.’’
-
Even voorstellen
Amy van den Berg: ‘Het zijn niet de besmettingscijfers, maar de verhalen erachter die je bij de keel grijpen’
In de rubriek Even Voorstellen stellen onze verslaggevers zich aan je voor. Wie zijn de mensen achter de verhalen en hoe gaan ze te werk? Ze geven graag een inkijkje in hun werk en aanpak. Vandaag Amy van den Berg. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Door corona kan de vergrijzing in steden sneller gaan: ‘Je kunt in grote stad werken en in Achterhoek wonen’
De Nederlandse bevolking wordt steeds ouder en dus, letterlijk, steeds grijzer. Waar de inwoners van de ‘provincie’ alsmaar verouderen, is de bevolkingsopbouw in steden als Rotterdam, Den Haag en Utrecht een stuk jonger. Waardoor komen die verschillen - en wat heeft corona daar voor invloed op?
In samenwerking met indebuurt Dordrecht