Volledig scherm
© Cor de Kock

'Leerlingen vinden de vakken nu boeiender'

Alle geschiedenis-, aardrijkskunde- en taalboeken deed de Ichthusschool in Hardinxveld de deur uit. Leerlingen hebben nu themaweken waarin alle lesstof voorbij komt.

,,Wat betekent to trade?'', vraagt juf Marieke van der Welle aan haar groep 7. Handen schieten in de lucht. ,,Handelen'', roept een leerling. ,,Helemaal goed, zegt Van der Welle trots.

De leerlingen van de protestants-christelijke Ichthusschool in Hardinxveld hebben, inderdaad, Engels. Maar het is geen gewone les, nee, de les past helemaal in het thema dat de klas deze acht weken volgt: geschiedenis, meer specifiek: de Gouden Eeuw. Niet alleen Engels past in dit thema, ook Nederlands, muziek, en zelfs techniek.

Voorloper
In alle groepen 4 tot en met 8 van de Ichthusschool wordt op deze manier les gegeven. En daarmee is de school een voorloper in de regio, weet directeur Piet Walhout. Maar deze manier van lesgeven wordt, zegt hij, steeds populairder.

Quote

Leerlingen worden meer bij de les betrokken, en ze zijn nieuwsgie­ri­ger

Piet Walhout

Zijn school maakte begin dit schooljaar de omslag. De lesmethodes waren aan vervanging toe en Walhout wilde graag iets anders. ,,In de groepen 1, 2 en 3 krijgen kinderen al thematisch onderwijs. Dan komen ze in groep vier, waar ze ineens losse vakken krijgen. Alle samenhang is dan weg.'' Bij een andere school zag hij een alternatief: thematisch onderwijs. ,,Dit vinden leerlingen boeiender, ze worden meer bij de les betrokken, en ze zijn nieuwsgieriger.'' Zo goed als het er op die andere aan toegaat, zo goed gaat het ook op zijn school, merkt Walhout.

Franse Revolutie
Om uit te leggen hoe de thematische manier van lesgeven precies gaat, laat Rick Lakerveld, leraar van groep 8, het boek zien. Zijn klas, zegt hij, leert nu alles over de Franse Revolutie. Hij wijst op de begrippenlijst, vol woorden die te maken hebben met regeren. En hij toont een bladzijde waarop staat uitgelegd hoe gemeentes en provinciale staten werken. Binnenkort behandelt hij het onderwerp de industriële revolutie. En dat is, zegt hij, bij uitstek het onderwerp om met zijn leerlingen kleine machines te bouwen.

Techniek staat deze periode overigens niet centraal, dat staat het pas in de laatste periode. Ook de thema's biologie en aardrijkskunde worden nog behandeld.

Juf Van der Welle is erg te spreken over de methode. Ze merkt op dat de scheidslijnen tussen de verschillende vakken weg zijn, en dat leerlingen zo van alles leren. Haar leerling, Fenne van Meeteren (10), druk bezig met het bestuderen van een lijstje Engelse woorden, vindt deze aanpak erg leuk. Het interessantst vindt ze de teksten met uitleg. ,,Daar staat veel in wat ik nog niet weet.''

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht