Volledig scherm
De oprit naar de N3 bij de Merwedestraat. © Cees Schilthuizen

Meer bomen langs N3 in strijd tegen geluidsoverlast

Dordrecht wil de geluidsoverlast van de N3 terugdringen door meer bomen te planten.

De gemeente Dordrecht gaat de komende jaren achthonderd bomen in de stad neerzetten. Een deel daarvan zou langs de N3 geplant kunnen worden.

Vooral in de zomer, als de bomen vol in het blad staan, kunnen die volgens het stadsbestuur zorgen voor minder lawaai. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders aan de fractie van ChristenUnie/ SGP, die had aangedrongen op een proef met meer groen langs de weg. Onderzocht wordt nog om hoeveel het zou gaan.

Rijkswaterstaat heeft eerder toegezegd een aantal bomen te poten langs de N3. Om hoeveel exemplaren het gaat is nog niet bekend. De weg gaat de komende jaren op de schop, waarbij tegelijk wordt gekeken naar mogelijkheden om het geluid van voorbijrazende auto’s te dempen.

Zoab

De gemeente zegt, behalve de bomen, geen plannen te hebben om iets aan de overlast te doen. B en w schrijven dat dat aan Rijkswaterstaat is. De wegbeheerder wil dubbellaags zoab (zeer open asfaltbeton) aanleggen op sommige plekken. Ook bij de overgangen van wegdek naar bruggen of viaducten worden maatregelen genomen.

Daardoor moet de ‘bonk’ die die overgang veroorzaakt als er een voertuig overheen rijdt, helemaal niet, of in ieder geval minder, te horen zijn. Nu is het zo dat alle afzonderlijke auto’s die over die richels rijden de ‘bonk’ veroorzaken. Omwonenden hebben daar in het verleden geregeld over aan de bel getrokken. Rijkswaterstaat zegt ‘stille overgangen’ te maken.

Schermen en wallen

Verder worden alle schermen en geluidswallen weer op de juiste hoogte gebracht tijdens de renovatie van de weg. De bestaande schermen kunnen wellicht ook gebruikt worden om groene beplanting op aan te brengen. Niet alleen absorbeert die beplanting wellicht geluid, maar ze kan ook fijnstof opvangen. Met deze maatregelen moet de N3 in ieder geval tot 2030 weer aan de normen voldoen.

Eerder klopte Dordrecht tevergeefs aan bij de minister om de maximumsnelheid op de N3 te verlagen. Op het grootste deel daarvan mag 100 kilometer per uur gereden worden. Als het b en w ligt gaat dat omlaag naar 80, maar de minister voelt daar niets voor en verwees het verzoek in 2017 naar de prullenbak. Het stadsbestuur heeft de wens echter nog altijd en kondigt daarom aan om een nieuwe lobby te starten. Dat zou moeten gebeuren met andere steden in het land, waar dezelfde problematiek speelt.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht