Volledig scherm
© Kirsten Zijderveld

Megastalling voor fietsen bij Station Dordrecht

Achter het Centraal Station in Dordrecht wordt waarschijnlijk een megastalling voor fietsen gebouwd. Prorail en gemeente hebben vergevorderde plannen om daar 1600 fietsen fatsoenlijk achter te kunnen laten.

Dat vertelde Jan de Geus van het Ingenieursbureau Drechtsteden gisteren tijdens een presentatie van de plannen voor de herinrichting van het Weizigtpark, dat aan de achterkant van het station ligt. De gemeente en de NS trekken daarbij samen op. Ze zijn de huidige chaos met wildgeparkeerde fietsen en achtergelaten fietswrakken helemaal zat.

Het schetsontwerp voor de nieuwe fietsenstalling gaat er van uit dat het grootste deel van de stalling op een verdieping gebouwd wordt. Die ligt gedeeltelijk boven de achteringang van het station. Om voldoende ruimte te bieden, loopt ze door tot boven de keerlus voor auto’s van de Markettenweg. Op de begane grond, naast de ingang, komt ruimte voor fietskluizen, scooters en bakfietsen.

Uitvalsbasis

Volgens De Geus moet de stalling zo groot worden, omdat veel mensen hun fietsen aan de voorzijde van het station zetten vanwege de puinhopen aan de achterkant. De gemeente hoopt juist dat meer fietsers de achterkant als uitvalsbasis nemen, onder meer op weg naar het Leerpark en de Biesbosch.

Ze zint verder op mogelijkheden om parallel langs het spoor een snelfietspad aan te leggen tussen het Krispijntunneltje en de achterkant van het station. Probleem daarbij is dat er erg weinig ruimte is.

Onveilig gevoel

In het park zelf wil de gemeente onder meer de sociale veiligheid bevorderen. Daarvoor worden onder meer hoge struiken onder de bomen vandaan gehaald. De Geus: ,,Die groeien vaak tot op de paden en dat geeft een onveilig gevoel. Je weet nooit of er iemand uit komt.’’ Aan de kant van het station worden in plaats van de struiken betonranden geplaatst, die als bankjes kunnen dienen: ,,Dan kun je kiezen of je op het perron op de trein wilt wachten, of in het groen.

Bijkomend voordeel is dat er weer zichtlijnen ontstaan, waardoor het station zichtbaar wordt vanaf de Mauritsweg: ,,Dan zien ook fietsers die hier niet bekend zijn waar het station is.’’

Capriolen

De ingang van het park op de hoek van Mauritsweg en Krispijnseweg verdwijnt. Die verleidde fietsers tot gevaarlijke capriolen bij het oversteken van het kruispunt. Even verderop aan de Mauritsweg komt wel een nieuwe toegang voor voetgangers.

De plannen worden binnenkort aan de gemeenteraad gepresenteerd. Als die groen licht geeft, kunnen ze volgend jaar uitgewerkt worden. In 2020 kunnen ze dan uitgewerkt worden. Ideeën voor een brede fietstunnel onder het station door zijn vanwege de hoge kosten niet uitgewerkt.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht