Monsterklus: 2000 ton wegend viaduct met uiterste precisie over de A16 geplaatst

VideoEen monsterklus voor Boskalis en Rijkswaterstaat: zij plaatsten zaterdag een viaduct op het kruispunt van de A16 en de N3 bij Dordrecht. Met uiterste precisie werd het 2000 ton wegende gevaarte op zijn plek gereden.

Al maanden wordt er gewerkt aan het kruispunt van de N3 en de A16 bij Dordrecht. Het punt is weggebruikers een doorn in het oog: omdat er zoveel verkeersstromen bij elkaar komen, is het vaak lang wachten bij de stoplichten met files op de wegen tot gevolg.

Het vernieuwde kruispunt - dat overigens pas volgend jaar gereed is - moet de boel op die plek veel soepeler laten verlopen. Er komt bijvoorbeeld een kwart klaverblad, waarop automobilisten vanaf de N3 direct de A16 richting Breda op kunnen rijden.

Een belangrijke stap in de werkzaamheden werd afgelopen weekend gezet, toen met uiterste precisie een viaduct op zijn plek werd gereden. Daarvoor waren 480 wielen nodig, die het 2000 ton wegende gevaarte stap voor stap naar de juiste plek manoeuvreerden. Het viaduct is de afgelopen maanden opgebouwd langs de A16.

Het artikel gaat verder onder de tweet.

Uitdaging

,,Heel bijzonder om dit te zien’’, zegt Jantien Heijdeman, manager Aansluitingen van Rijkswaterstaat. ,,Het is een druk gebied en we proberen de reconstructie van het kruispunt dan ook zoveel mogelijk te realiseren zonder continu de weg af te moeten sluiten. Dat is best een uitdaging.’’

Afgelopen weekend was de N3 tussen Dordrecht centrum en ‘s Gravendeel dicht, maar het verkeer op de A16 kon wel gewoon doorrijden. Automobilisten zagen hoe naast de weg de betonnen kolos koers zette richting de N3.

De werkzaamheden aan het kruispunt liepen iets vertraging op door de harde wind van zaterdagochtend. ,,Het gaat dan om de hijswerkzaamheden’’, legt Robin Snijders, projectmanager van Boskalis uit. ,,Er werd windkracht 7 gemeten, dus dat is niet mis. Maar voor het viaduct maakte dat niets uit. Dat is zo zwaar, dat het wel tegen een ‘zuchtje wind’ bestand is.’’

Het artikel gaat verder onder de tweet.

Enorme operatie

Ook hij keek zijn ogen uit bij het inrijden van het viaduct. ,,We doen dit vaker, maar het blijft iets unieks om te zien. Een enorme operatie die je niet dagelijks ziet en die maanden van voorbereiding nodig heeft.’’

Of zoals Heijdeman van Rijkswaterstaat zegt: ,,Zie het als een tafel, de poten staan al want die hebben we al gebouwd. Nu moet alleen het tafelblad er nog op.’’

Het artikel gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Het viaduct wordt op zijn plek gereden. © AD/Chantal Blommers

Moment

Quote

Geweldig dat er nu zo'n mooie stap wordt gezet

Rik van der Linden

Uniek of niet, alle partijen vonden de inrijding een bijzonder moment om stil te staan bij alle werkzaamheden rondom het kruispunt. Ook wethouders Maarten Burggraaf en Rik van der Linden van de gemeente Dordrecht kwamen even een kijkje nemen.

,,Dit is een heel bijzonder moment’’, zegt verkeerswethouder Van der Linden, terwijl het viaduct centimeter voor centimeter dichterbij komt. ,,Het aanpassen van dit knelpunt is al zo lang een wens. Geweldig dat er nu zo’n mooie stap wordt gezet. Het aanpassen van de aansluiting van de N3 op de A16 is essentieel voor de doorstroming en om onze stad goed bereikbaar te houden.’’

Volgend jaar wordt daarin nog een stap gezet: dan wordt de N3 aangepakt. ,,Ook een ingrijpend traject’’, weet Van der Linden. ,,Natuurlijk is dat iets dat je goed moet uitleggen aan mensen. Maar mijn indruk is dat mensen heel goed begrijpen waarom omleidingen soms noodzakelijk zijn. Het wordt er uiteindelijk natuurlijk wel beter van.’’ 

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht