Volledig scherm
PREMIUM
De N3 bij Dordrecht, die de A15 en A16 met elkaar verbindt, is eind jaren 80, begin jaren 90 aangelegd. Het wordt de eerste grote renovatie van de bijna tien kilometer lange weg. © Cees van der Wal

Nog even stuiteren... en dan weer zoeven over de N3

Hoe houden we Dordrecht en omgeving bereikbaar tijdens de grote renovatie van de N3? Het is één van de belangrijkste vragen die Rijkswaterstaat moet beantwoorden in aanloop naar de 70 miljoen euro kostende monsterklus, die eind 2019 begint. Onderzoeksinstituut TNO gaat onderzoeken welke alternatieven voor de auto het meeste effect hebben. ,,Maar er zal hoe dan ook forse hinder zijn."

Een 'Efteling-ervaring'. Zo noemt André Groninger een ritje over de N3. ,,Al die hobbels en builen. De weg is gewoon op. Vervanging is hard nodig. Die 'Efteling-ervaring' is straks verleden tijd." De inwoner van Delft kent de N3 inmiddels op zijn duimpje. Groninger is bij Rijkswaterstaat aangesteld als 'omgevingsmanager groot onderhoud N3'. Zijn taak bij de wegbeheerder is om te zorgen voor een optimale afstemming tussen alle partijen - gemeenten, werkgevers, hulpdiensten, scholen, openbaar vervoer - die in meer of mindere mate de gevolgen gaan ondervinden van de reconstructie van de rondweg tussen Papendrecht en Dordrecht.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht