Volledig scherm
Rangeerterrein Kijfhoek. Na meerdere incidenten is onafhankelijk onderzoek gedaan naar de veiligheid. © ANP

Onderzoek wijst uit: ‘Rangeerterrein Kijfhoek heeft structurele veiligheidsproblemen’

Rangeerterrein Kijfhoek heeft te maken met structurele veiligheidsproblemen. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail liet uitvoeren na een reeks incidenten vorige zomer.

Bij die vijf ongelukken kwamen tot twee keer toe mensenlevens in gevaar. Onderzoeksbureau Crisislab onderzocht of er sprake was van toeval, of dat er veiligheidsproblemen meespeelden. Hoewel de onderzoekers stellen dat elk incident meerdere oorzaken heeft, zijn er structurele veiligheidsproblemen aan het licht gekomen.

Het ontwerp van het heuvelproces (het verdelen van wagons over de sporen via een heuvel, red) blijkt gedateerd en complex. ‘De complexiteit en gekoppeldheid van het heuvelproces zorgt ervoor dat incidenten onvermijdelijk zijn’, vermeldt het rapport. Verder kreeg veiligheid op Kijfhoek binnen het management van de organisatie van ProRail onvoldoende aandacht.

Zorgvuldigheid

De onderzoekers stellen aan de andere kant dat de medewerkers van de betrokken organisaties - ProRail, DB Cargo en Strukton - wel zorgvuldig omgaan met de risico’s. Ook lijkt het verbeterprogramma waar de partijen na de zomer van 2018 mee zijn gestart, zijn eerste vruchten af te werpen.

Het bureau beveelt aan om Kijfhoek op korte termijn te organiseren als schiereiland. De centrale organisatie van ProRail moet voldoende aandacht aan Kijfhoek besteden en tegelijkertijd moeten de drie partijen genoeg kennis en financiële middelen krijgen om het proces zo veilig mogelijk te maken.

Op de lange termijn moet Kijfhoek volgens de onderzoekers onder de verantwoordelijkheid komen te vallen van één van de organisaties. Een simpelere constructie zou bijdragen aan de veiligheid.

Quote

Wij realiseren ons dat er veel werk ligt om de veiligheid op Kijfhoek te verbeteren

Pier Eringa, Kijfhoek

Pier Eringa van ProRail laat in een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) weten de conclusies van het onderzoeksbureau te herkennen. ‘Wij nemen deze bevindingen serieus en realiseren ons dat er veel werk ligt om de veiligheid op Kijfhoek te verbeteren en duurzaam te borgen’, schrijft Eringa. Het klopt volgens hem dat er de afgelopen jaren te weinig aandacht naar de veiligheid op Kijfhoek is gegaan. Het heuvelproces gaat volgens hem snel op de schop. Komende jaren wordt een deel van de sporen en wissels op Kijfhoek vervangen. 

Volgens burgemeester Hein van der Loo staat de veiligheid van medewerkers en inwoners van omliggende gemeenten boven alles.  ,,Ik ben zeer te spreken over de verantwoordelijkheid die ProRail neemt, het verbeterprogramma van het bedrijf en de al genomen maatregelen die de veiligheid op het terrein verder verbeteren. Veiligheid op Kijfhoek is nooit af. De gemeente Zwijndrecht zal in haar rol als bevoegd gezag blijvend en zorgvuldig toezien op de veiligheid van het emplacement.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in! 

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht

Poll

Prima als de maximale snelheid op de N3 wordt verlaagd naar 80

  • Mee eens (53%)
  • Niet mee eens (47%)
2253 stemmen