Volledig scherm
Jaap Versteegh (links) overhandigt het kaarslichtschilderij van Michiel Versteegh aan bestuurslid Johan de Haan en conservator Hélène Bremer. © Victor van Breukelen

Patriciërshuis krijgt een schilderij van Versteegh

De Dordtse schilder Michiel Versteegh (1756-1843) was rond 1800 zo beroemd, dat zelfs Napoleon een schilderij van hem kwam kopen. Sinds gisteren hangt een van zijn werken in het Dordts Patriciershuis, museum aan de Maas.

Het kaarslichtschilderij De Vermaning is een schenking van kunstliefhebbers Joke en Jaap Versteegh, geen familie van de schilder. Wel is Jaap van moederskant een afstammeling van de Dordtse familie Van Brakel, die twee bekende Dordtse schilders voortbracht.

Het echtpaar schonk eerder twee kasten aan het Dordrechts Museum, waarvan er een in bruikleen werd gegeven aan het Patriciërshuis. Toen ze die ter plekke kwam bekijken, werden de twee gegrepen door het verhaal van grondlegger Laurens Gooshouwer, die van zijn woonhuis een museum maakte, en door de collectie. ,,Een fantastisch museum'', aldus Jaap Versteegh. ,,Toen we hier een rondleiding kregen, zagen we een schilderij van Michiel Versteegh hangen. Daar hadden wij ook een stuk van. Wij vonden dat dit schilderij hier beter op zijn plaats was.''

Schalcken

Versteegh begon als landschapsschilder en ontwikkelde zich rond de eeuwwisseling tot kaarslichtschilder. Daarmee trad hij in de voetsporen van bekende voorgangers als Godfried Schalcken (1643-1706). Met zijn werken vergaarde de Dordtse meester veel bekendheid. ,,Zoveel zelfs, dat toen Napoleon in 1811 voor de eerste en enige keer naar Dordrecht kwam, hij naar het atelier van Versteegh ging en daar een schilderij kocht voor 6000 florijnen'', vertelt Versteegh.

Waar dat schilderij gebleven is, weet niemand. Waarschijnlijk zit het in een Franse collectie. Wel stuitten hij en zijn vrouw bij een bezoek aan De Hermitage in Sint Petersburg op een ander werk van de Dordtse meester. Dat was opgeslagen in het depot, maar Versteegh en zijn vrouw mochten het toch zien. Dat is een keer uitgeleend aan Het Loo. De cirkel was dan ook rond toen het echtpaar De Vermaning gistermiddag kon overhandigen aan bestuurslid Prof. Dr. Johan de Haan van het Patriciërshuis, tevens hoofdconservator van Paleis het Loo.

Het Patriciërshuis begint zeven jaar na de opening steeds volwassener te worden. De bezoekersaantallen stijgen en de tentoonstelling over historisch glas vanaf de Romeinse tijd is wegens succes verlengd. ,,Die trekt bezoekers uit het hele land'', vertelt Gooshouwer.

Sinds gisteren heeft het museum ook een conservator: Hélène Bremer. Zij gaat tentoonstellingen samenstellen waarbij oude en moderne kunst met elkaar in verbinding worden gebracht. Tijdens de herdenking van 400 jaar Synode is in Het Patriciërshuis een tentoonstelling van sportprenten te zien.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht