ProRail wil gevaarlijke stoffen urenlang zonder gedoe in Dordt kunnen laten staan
ProRail wil treinen met gevaarlijke stoffen langer dan vier uur op het emplacement aan de Burgemeester de Raadtsingel kunnen parkeren zonder dat de gemeente Dordrecht daar toezicht op houdt. De gemeente vindt toezicht, vanwege het risico voor de huizen in de omgeving, juist nodig.
Delen per e-mail
De Raad van State moet zich daarom buigen over de vraag of voor langere tijd geparkeerde treinen nog wel doorgaande treinen zijn. ProRail ging vrijdag in hoger beroep tegen een voorschrift in de vergunning. Daarin staat dat ProRail de gemeente op zijn dak kan krijgen met een dwangsom als gevaarlijke stoffen langer dan vier uur op het emplacement staan.
In geval van calamiteiten geldt het verbod niet. ProRail maakt zich er flinke zorgen over. ,,We hebben in Nederland 200 emplacementen’’, zei een woordvoerster. De uitspraak in de Dordtse zaak heeft daar ook gevolgen voor.
Aan één kant staat het vol met woningen
De gemeente vindt explosieve stoffen die lang stilstaan een gevaar voor de externe veiligheid. ,,Aan één kant staat het vol met woningen en aan de andere kant is een park waar ook woningen staan’’, zo legde een woordvoerder de plaatselijke situatie uit aan de drie rechters. Daar wil Dordrecht zich mee kunnen bemoeien. Voor rangeerterreinen waar gevaarlijke stoffen geparkeerd staan gelden ook strenge veiligheidsregels.
Hakken in het zand
ProRail ziet de bui al hangen. Er zijn geregeld stremmingen op het spoor, bij Lage Zwaluwe bijvoorbeeld. ,,Op het moment dat het spoor stilvalt moeten we daar met een stopwatch bij gaan staan’’, zei een tweede vertegenwoordiger van de railbeheerder. Dat leek de Raad van State overdreven omdat er niet heel veel stremmingen zijn van langer dan vier uur.
Bovendien beloofde Dordrecht dat bij overmacht niet meteen de hakken in zand gezet worden. ProRail houdt er echter stevig aan vast dat gemeenten geen vergunningsvoorschriften kunnen maken voor doorgaand treinverkeer. Ook al staan wagons er langer dan vier uur, volgens ProRail kan de gemeente dat niet verbieden. De uitspraak volgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Megaklus aan Moerdijkbrug: schermen moeten snelle treinen tot windkracht 7 à 8 uit de wind houden
Op de hsl-spoorbrug over de Moerdijk worden metershoge windschermen aangelegd. De klus op 23 meter hoogte gaat over anderhalve week van start. Maar echt logisch is dat niet, november is dé stormmaand van het jaar. -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
PREMIUM
Zwijndrechtse sloopvilla verkocht aan nieuwe eigenaar: ‘Ik ga rekening houden met de buurt’
-
Nieuw praktijkgebouw Wellantcollege voor lessen over klimaat, groen en water
Het Wellantcollege voegt dit jaar opnieuw een bijzonder schoolgebouw toe aan zijn nieuwe groene campus in Dordrecht. -
Veel werkzaamheden in november: alles is anders op het spoor
Treinreizigers doen er goed aan in november de automatische piloot te vergeten en bij elke reis de reisplanner te raadplegen. Vanwege tal van werkzaamheden is van 7 tot en met 18 november alles anders, waarschuwen NS en ProRail.
-
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
Zwijndrecht maakt eigen versie van Ik Heb Je Lief van Paul de Leeuw: ‘Iedereen kan meedoen’
In samenwerking met indebuurt Dordrecht