Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Persbureau Van Eijndhoven

Qbuzz start proef met NS-sprinters op MerwedeLingelijn

Qbuzz hoopt dat Sprinters van de NS soelaas bieden voor de aanhoudende problemen op de Merwedelingelijn. Een proef moet volgende maand uitwijzen of de treinen geschikt zijn voor het traject Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen.

De treindienst van Qbuzz, ooit het succesnummer van Arriva, kwam de afgelopen maanden herhaaldelijk negatief in het nieuws. Bij gebrek aan materieel reden overvolle treinen af en toe perrons vol wachtende mensen voorbij. Machinisten kwamen afgelopen maand met een hele wachtlijst aan klachten, onder meer over ondeugdelijk materieel.

Directeur Quinten Passchier van Qbuzz moet de machinisten in grote lijnen gelijk geven: er mankeert nogal wat aan de treinen. Hij wijt dat vooral aan achterstallig onderhoud in de laatste periode dat Arriva nog op de MerwedeLingelijn reed. Qbuzz heeft de treinstellen van Arriva over moeten nemen. Inmiddels loopt er een rechtszaak tussen de twee OV-bedrijven, waar uit zal moeten blijken wie welke kosten moet dragen.

Quote

Ze heten wel sprinters, maar ze zijn langzamer dan onze treinen

Quinten Passchier, Directeur Qbuzz

Maar dat er wat aan de treinen moet gebeuren, dat is ook voor Passchier wel duidelijk. Het herstel zal tijd kosten. Bovendien moeten de treinen ook nog buiten dienst gesteld worden om ze in de kleuren van R-net te schilderen en ze aan de eisen van deze tijd aan te passen.

Daar schuilt meteen het probleem. Van de tien treinstellen staan er in principe twee als reserve. ,,Maar als er één weg is voor onderhoud, hoeft er dus maar iets te gebeuren of we hebben een probleem’’, schetst Passchier.

Nieuwe treinen zijn geen oplossing: die hebben een levertijd van een paar jaar. Zijn hoop is daarom gevestigd op de NS, die bezig is haar oude Sprinters te vervangen door moderner materieel. Een test moet uitwijzen of ze snel genoeg zijn: ,,Ze heten wel Sprinters, maar ze zijn langzamer dan onze treinen en de dienstregeling op de MerwedeLingelijn is al krap. Maar als het kan, kunnen we de problemen hopelijk snel oplossen.’’

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht