Volledig scherm
© ANP

Rangeerterrein Kijfhoek in vier jaar gerenoveerd voor 10 miljoen

Spoorwegbeheerder Prorail is begonnen aan een grootschalige renovatie van rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht. Het werk zal zeker vier jaar in beslag nemen en kost 10 miljoen euro.

Ondertussen bestaat er nog altijd geen duidelijkheid over de vraag hoeveel sporen Kijfhoek krijgt. De gemeente Zwijndrecht wil dat drie van de 43 sporen opgeheven worden. In de plaats daarvan kunnen toegangswegen voor de brandweer worden aangelegd. Ze vindt dat nodig omdat bij de ethanolbrand in 2011 bleek dat veel plekken bij calamiteiten moeilijk te bereiken zijn. ProRail meent echter voor de activiteiten op het rangeerterrein alle sporen nodig te hebben. Met de veiligheidsregio en de omgevingsdienst wordt naar de mogelijkheden en noodzaak onderzocht. Het werk wordt zo gepland dat dat afgewacht kan worden.

Het rangeerterrein, dat in de jaren 70 van de vorige eeuw aangelegd werd, kreeg zijn huidige heuvelinstallatie eind jaren 90. De komende twee jaar wordt allereerst 90 procent van de sporen vervangen. In 2019 en 2020 wordt vervolgens ook het heuvelsysteem vervangen.

Quote

Dankzij overcapaci­teit kan het werk gewoon doorgaan

Coen van Kranenburg

Hinder

De renovatie moet zo georganiseerd worden dat het rangeerwerk altijd door kan gaan. Dat kan doordat er een beetje overcapaciteit is. Als Kijfhoek stil zou vallen, zou de Nederlandse economie daar veel hinder van ondervinden. Kijfhoek is niet alleen het grootste rangeerterrein van Nederland, maar vooral ook een cruciale schakel in het spoorvervoer tussen de Nederlandse havens en het achterland. Dagelijks worden hier zo’n 600 wagons verdeeld over treinen die naar heel Europa en soms zelfs naar Azië gaan. Ze zijn afkomstig van bedrijven die zelf te weinig lading hebben om een hele trein te laten rijden. Een trein met tien wagons is te duur, laat woordvoerder Coen van Kranenburg weten.

Kijfhoek is uniek door zijn heuvelsysteem. Wagons worden van een heuvel geduwd en rollen dan zelfstandig naar het juiste spoor. Een automatisch remsysteem op de rails maakt dat ze precies bij de voorgaande wagon tot stilstand komen. Bij de ethanolbrand ging het juist op dat punt mis. Om die reden werd het heuvelsysteem maandenlang buiten werking gesteld. De wagons werden toen gesorteerd door ze met locomotieven naar de juiste plekken te rijden. Dat kostte echter veel meer tijd en was daardoor duurder voor de verladers.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht