Volledig scherm
© anp

Regio moet betalen voor intercity Breda

Als de regio de directe treinverbinding met Breda en verder wil behouden, dan moet ze daarvoor diep in de buidel tasten. De NS vraagt een bijdrage van 2,3 miljoen euro per jaar. Voor dat geld rijdt de intercity ieder uur, nu is dat nog ieder halfuur.

Quote

Het gaat de NS om de cijfers en heel duidelijk niet om de Dordtena­ren

Paul Tiebosch

De NS gaan hoe dan ook zelf de intercity niet meer inzetten in de nieuwe dienstregeling die over een jaar ingaat. Daarvoor maken te weinig Dordtenaren gebruik van de rechtstreekse verbinding naar de Brabantse stad, zegt het vervoersbedrijf.

,,Dat is zwaar verliesgevend. Maar er is in de dienstregeling wel ruimte voor een 'intercitypendel' tussen Breda en Dordrecht, die dan enkel tussen die steden heen en weer zou rijden'', zegt Yvonne Lentz, accountmanager van de regiodirectie van de Spoorwegen. ,,Maar dat moet wel betaald worden.''

Onrendabel
Zij zegt dat de NS dat op basis van de zogeheten hoofdrailnetconcessie niet zelf mag doen. Daarin staat onder meer dat het bedrijf 'zo rendabel mogelijk' moet opereren. ,,En deze verbinding is zo onrendabel als wat, al zou het logistiek dus kunnen en ook het materiaal is er.''

Het 'indicatieve bedrag' van 2,3 miljoen euro is volgens Lentz de kostprijs. ,,En het kan misschien een tonnetje hoger of lager uitvallen, maar ook weer geen miljoen.'' Als iemand elk jaar over de brug komt met het bedrag dan gaat de NS rijden, zegt Lentz. ,,Al is het de bakker op de hoek, maar de vraag is of de politiek - rijk, provincie en regio - het ervoor over heeft. Het is wel heel veel geld voor een paar mensen.''

Afhaken
Door de veranderingen in de dienstregeling zullen volgens de NS naar verwachting minder mensen in Dordrecht de trein nemen. ,,Als deze pendel er komt, dan haken er 200 mensen minder af. Dus voor hen zou je dan dit bedrag moeten uitgeven, elk jaar weer.''

De NS komt met het voorstel en de cijfers na een Wob-verzoek van gemeenteraadslid Paul Tiebosch (D66). Hij is furieus over de redenering van het spoorbedrijf. ,,Het gaat de NS om de cijfers en heel duidelijk niet om de Dordtenaren. Er moet gewoon geld op tafel komen. Je voelt je op zijn Hollands gezegd gewoon genaaid.''

Slecht
In de nieuwe dienstregeling stopt de intercity tussen Rotterdam en Breda niet meer in Dordrecht. Die trein gaat straks rechtstreeks over het hsl-spoor, om Dordt heen dus. Lentz: ,,Dat is voor de stad slecht, maar leuker kunnen we het helaas niet maken. Maar er is een vier keer zo grote groep mensen die daar wél vrolijk van wordt. Wij verwachten daardoor reizigersgroei en dat is de opdracht die we van minister Dijsselbloem hebben gekregen.''

Tiebosch baalt als een stekker. ,,De NS onderschat de impact van het handelen, maar ze hebben er helaas geen boodschap aan onze argumenten.''

Volg AD de Dordtenaar op Facebook.

In samenwerking met indebuurt Dordrecht