Volledig scherm
Passagiers bij spoor 1 op het station Dordrecht, terwijl een goederentrein voorbij dendert. © Peter Koster

Renovatie op Kijfhoek maakt Betuwelijn aantrekkelijker voor goederenvervoerders

De Betuwelijn wordt door een renovatie op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht aantrekkelijker voor goederenvervoerders. Of dat verlichting geeft in Dordrecht is nog de vraag.

Op de wensenlijst van 20 miljard die ProRail en NS bij het rijk ingediend hebben, staat ook de vervanging van het hoogspanningssysteem op het rangeerterrein in Zwijndrecht. De bovenleidingen worden nu nog gevoed met 1.500 volt, terwijl op de Betuwelijn met 25.000 volt gereden wordt. Vervoerders hebben daarom locomotieven nodig die met beide systemen kunnen rijden.

Door ook op Kijfhoek met 25 kiloVolt te gaan werken, kunnen vervoerders toe met locomotieven die slechts met één systeem werken. Die zijn stukken goedkoper. ,,En er zijn nogal wat vervoerders met locomotieven die aan vervanging toe zijn’’, weet woordvoerder Coen van Kranenburg van ProRail. Het gebruik van de Betuweroute wordt daardoor aantrekkelijker.

Sophiatunnel

Ondertussen hoopt ProRail ook op geld voor uitbreiding van de capaciteit van de Sophiatunnel, de spoortunnel onder de Noord in de Betuwelijn. Van de brandweer mag er in die tunnel per richting maar één trein rijden. De tunnel is echter zo lang dat treinen daar gedurende zo’n acht minuten in rijden. Daardoor kunnen er maar zes treinen per uur door.

ProRail wil onderzoeken welke aanpassingen aan de blusinstallaties nodig zijn om wel veilig met meerdere treinen tegelijk door de tunnel te rijden. De komende tien jaar ontstaat er meer capaciteit op de Betuwelijn door de aanleg van de aftakking naar Den Bosch bij Meteren en de aanleg van het derde spoor op het Duitse deel van de Betuwelijn: ,,Het is zonde als de Sophiatunnel dan nog een knelpunt is.’’

Een intensiever gebruik van de Betuwelijn is een lang gekoesterde wens van de gemeente Dordrecht en diverse Brabantse steden. Veel goederentreinen denderen bij gebrek aan alternatief nog dwars door die steden, soms met gevaarlijke stoffen zoals lpg. Daarnaast maken ook treinen met onschuldige lading veel lawaai. Er rijden bovendien zo veel goederentreinen, dat het onmogelijk is om Dordrecht weer een behoorlijke sneltreinverbinding met zuidoost-Nederland te geven.

Het verhaal gaat onder de foto verder.

Volledig scherm
Door werkzaamheden aan de Betuweroute rijden er steeds vaker treinen met gevaarlijke stoffen door het station van Dordrecht. © John Lazaroms

De vraag is echter of daarvoor ruimte ontstaat als er meer goederenvervoer over de Betuweroute gaat. Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo, de grootste goederenvervoerder op het spoor, wijst er op dat het rijk wil dat het goederenvervoer op het spoor de komende jaren moet groeien van 40 miljoen ton naar ruim 60 miljoen ton per jaar: ,,En dat is al bestaand beleid, uit de tijd dat we nog niet van een stikstofcrisis gehoord hadden. Er zal nog veel meer per schip en trein vervoerd moeten worden dan we nu denken.’’

Waar het goederenvervoer jarenlang min of meer gelijk bleef in volume, ziet hij al een begin van die ontwikkeling: ,,Het binnenlands containervervoer neemt toe. Concurrenten van ons rijden sinds kort vijf treinen per dag van de Maasvlakte naar Venlo.’’

Het Dordtse GroenLinks-raadslid Kitty Kruger zou blij zijn als er inderdaad veel meer over het spoor gaat: ,,Als je ziet wat er aan goederenvervoer over de weg gaat, dat is verschrikkelijk. Maar dan moet er wel een nieuw spoor komen, speciaal voor goederen.’’

Dat idee, een Robel-lijn van Rotterdam naar Antwerpen, is in een grijs verleden serieus onderzocht. Het rijk berekende in 2003 al eens dat daar ‘de komende decennia’ beslist geen behoefte aan zou zijn.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Zwijndrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht