Volledig scherm
Files zullen twee jaar lang een dagelijks beeld op de N3 zijn. © Foto : Rinie Boon

Rijkswaterstaat: files bij renovatie N3 niet te voorkomen

Tijdens de renovatie van de N3 zijn lange files onvermijdelijk. Er wordt een bont scala aan maatregelen genomen om een totale verstopping te voorkomen, maar desondanks zal de weg tijdens de spits amper de helft van het verachte aantal auto’s kunnen verwerken. Rijkswaterstaat waarschuwt bedrijven in de regio daarom nu al dat ze zich daarop voor moeten bereiden.

De N3 is berucht om zijn slechte wegdek boordevol gaten en kuilen. ,,Ze geeft je een Efteling-ervaring. Als je daar rijdt krijg je de neiging je handen in de lucht te steken’’, zei Roger Demkes van De Verkeersonderneming donderdagavond namens Rijkswaterstaat bij de Werkgevers Drechtsteden.

Om die reden wil Rijkswaterstaat het tien kilometer lange stuk weg tussen de A15 en de A16 grondig op de schop nemen. Niet alleen het asfalt, maar ook de fundering wordt vervangen. Het werk begint in het tweede kwartaal van 2020 en zal twee jaar in beslag nemen. De Wantijbrug wordt al in augustus 2019 vervangen.

Wantijbrug

De weg is hoe dan ook veel te druk om in één keer aan te pakken. Stukken van de weg in beide richtingen afsluiten leidt ook tot onoverkomelijke problemen, verwacht Rijkswaterstaat. De megaklus wordt daarom in acht stukken opgeknipt: vier in elke rijrichting. Terwijl aan de ene kant van de weg gewerkt wordt, zal aan de andere kant in beide richtingen één rijstrook beschikbaar zijn.

De capaciteit van de N3 neemt echter met meer dan de helft af. Dat komt doordat er snelheidsbeperkingen ingevoerd worden. Tussen de A15 en de Wantijbrug gaat een limiet van 50 kilometer per uur gelden. Tussen de Wantijbrug en de A16, waar de weg iets breder is, mag ietsje harder gereden worden: 70.

Papendrechtse brug

De Papendrechtse brug vormt het grootste knelpunt, omdat voor automobilisten omrijden via Ridderster (bij Ridderkerk) het enige alternatief is. Het werk beperkt zich daar echter tot nieuw asfalt en nieuwe voegen, zodat het in een zomervakantie uitgevoerd kan worden.

De provincie kijkt inmiddels naar mogelijkheden om tijdens de afsluiting van de brug de waterbus vaker te laten varen. Hoe dan ook is het van het grootste belang dat werkgevers hun werknemers stimuleren om de auto te laten staan en de fiets te pakken, aldus Rijkswaterstaat. Liefst 37 procent van het gebruik van de N3 bestaat uit lokaal verkeer. Dat zou in theorie allemaal met de fiets kunnen, luidt de redenering.

Maar bedrijven kunnen meer doen. Ze kunnen begin- en eindtijden verschuiven zodat het personeel op rustiger momenten kan komen en gaan. Ook thuiswerken is een alternatief. Daarnaast moeten bedrijven hun bevoorrading goed plannen. Alle bedrijven krijgen een individueel mobiliteitsadvies.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht