Volledig scherm
Een vrachtwagen met een klapband zorgt al snel voor flinke verkeershinder. Door tijdig alarm te slaan over te zachte banden, wil Rijkswaterstaat met bedrijven zulke ellende voorkomen. © Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil klapbanden bij truckers voorkomen met een meetdrempel

Rijkswaterstaat verlengt de proef met een meetdrempel voor vrachtwagen op de A16 bij Dordrecht. Doel: voorkomen dat truckers een klapband krijgen en zorgen voor lange files. Projectmanager Jeroen Korving geeft tekst en uitleg.

Wat houdt die meetdrempel voor bandenspanning langs de A16 nou eigenlijk in?

,,In het asfalt van de A16 bij Dordrecht liggen drie meetbalken in het asfalt. Die maken een voetafdruk van de banden en vergelijken die onderling. Een sterk afwijkende voetafdruk geeft aan dat er iets mis is met de band. Het systeem stelt automatisch een rapport op van die afwijkingen. Als het kenteken van de vrachtwagen in kwestie van één van de deelnemers aan de proef is, wordt er een mail met dat rapport naar het bedrijf gestuurd. Dat controleert vervolgens zelf de bandenspanning en neemt actie.’’

Welk doel heeft de proef?

,,Bandenpech en verkeershinder voorkomen. Als een vrachtwagen een klapband krijgt dan heeft dat vaak verkeershinder tot gevolg. Vaak moet een rijstrook worden afgesloten voor het wisselen van een wiel of verslepen van de vrachtwagen. De impact van een gestrande vrachtwagen op filevorming is groter dan die van een personenauto.’’

Een te zachte band is bij een auto niet zo snel een probleem, hooguit kost het je meer brandstof. Is dat bij vrachtwagens anders?

,,De spanning van banden van vrachtwagens is fors hoger dan die van personenauto’s. Een vrachtwagenband zit rond de 8.5 tot 9 bar. Het systeem zoekt naar forse afwijkingen. Denk aan banden die minder dan 6 bar hebben. Die hebben een verhoogd risico op klappen. Het loopvlak van deze banden op de weg is groter waardoor er meer wrijvingswarmte pontstaat en de temperatuur van de banden te hoog kan worden. Of een band klapt is mede afhankelijk van de duur van de reis, het gewicht dat de band moet dragen en de kwaliteit van de band.’’

Waarom wordt de proef verlengd?

,,De proef wordt verlengd omdat de eerste fase heeft aangetoond dat de aanpak voldoende potentie heeft om succesvol te zijn. Het systeem werkt technisch gezien en de aanpak werkt.’’

Welke concrete resultaten heeft dat gehad?

,,In 173 gevallen is een deelnemer geïnformeerd over een mogelijk afwijking. Deelnemende bedrijven geven zelf aan dat hiermee mogelijk een incident is voorkomen. Elk geval is winst. Om de aanpak nog effectiever te maken is het nodig om nog meer afwijkingen bij deelnemende bedrijven te krijgen. Op dit moment nemen al 80 bedrijven mee met in totaal 15.800 kentekens. Maar we zoeken dus nog meer transportbedrijven om mee te doen. Hoe meer deelnemers, hoe groter het effect van de proef.‘’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht