Volledig scherm
PREMIUM
Kees Thies. © Maartje Brockbernd

‘Slechte’ Dordtse reclameslogan nu al dé kreet van het jaar

COLUMNHij staat op de nominatie om de slechtste reclameslogan van het jaar te worden. Tóch vind ik dat slagzinnetje van het Dordtse stukadoors- en schildersbedrijf Schutte nu al dé kreet van het jaar. ‘Ga zelf niet kutte, bel Ronald Schutte!’

Quote

Ze zijn allebei héél slecht, maar misschien juist dáárom eigenlijk ook ontzettend goed

Dat zinnetje blijft, of je dat nu wil of niet, onverbiddelijk op de harde schijf in je bovenkamer zitten en ik vind het dan ook een waardige opvolger van die eerdere onuitwisbare slogan ‘Zit je haircut?’, die een Utrechtse kapper ooit bedacht. Toegegeven, ze zijn allebei héél slecht, maar misschien juist dáárom eigenlijk ook ontzettend goed.

Lang geleden was ik redacteur bij het VARA-televisieprogramma De Verleiding en voor een aflevering van deze talkshow, die geheel en al over reclame ging, verzamelden we (de redactie dus) ooit eens de meest prachtige ‘taalvondsten’ van bedrijven die dachten geld uit te sparen door géén reclamebureau in te huren, maar zelf een slogan te bedenken. Zo toonden we in het programma destijds een advertentie van een Amerikaanse fotograaf die adverteerde met de tekst ‘We shoot kids and animals.’ Of dat nou een ‘taalongelukje’ of een meesterlijk ‘bewussie’ was konden we destijds niet achterhalen. De meest smakeloze reclameslogan vonden we bij een Amerikaanse begrafenisondernemer, die adverteerde met de slagzin: ‘We bury cheaper and deeper.’

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

poll

Moet Dordrecht partnerstad worden voor de tweede etappe van de Tour de France?

Moet Dordrecht partnerstad worden voor de tweede etappe van de Tour de France?

  • Een goed idee, Dordrecht is daar de perfecte locatie voor (22%)
  • Ja, zo'n evenement is goed voor de stad (29%)
  • Nee, dat kost toch alleen maar geld (37%)
  • Nee, dat interesseert me niets (12%)
856 stemmen