Volledig scherm
Leen de Koning is een van de deelnemers aan het platform Samen Bereikbaar. © Milan Rinck

'Spits moeten we vermijden'

Om file tegen te gaan op de N3, A15 en A16 willen 28 bedrijven dat personeel minder in de spits reist.

Quote

We moeten geen asfaltvlak­te van Nederland maken

Leen de Koning

File

Volgens projectleider Anna Schouten van Platform Samen Bereikbaar kunnen files ertoe leiden dat stagiaires en nieuwe talenten een bedrijf mijden. ,,Ze zeggen: ‘sorry, ik heb geen zin om in de file te staan.’’’ De verkeersdruk op de N3, A15 en A16 in het Drechtstedengebied is groot. Werkgevers uit de regio gaan via het platform Samen Bereikbaar proberen om 10 procent van het personeel uit de spits te krijgen. Eind dit jaar moeten 50 bedrijven meedoen, zegt Schouten. Ze merkt dat ondernemers duurzaamheid steeds belangrijker vinden. ,,Maar ze hebben ook een ander belang, want ze hebben last van de files. ‘Mijn werknemers komen niet thuis, ze kunnen ’s avonds niet eens van het terrein af’, hoor je dan.’’
Op industrieterrein Dordtse Kil III hebben ondernemers al collectief e-bikes gekocht. Alle medewerkers mogen die fietsen lenen voor het woon-werkverkeer.
Schouten wil veel meer van dit soort initiatieven. Ze voert mobiliteitsscans uit en geeft aan welke mogelijkheden er zijn om de spits te mijden. ,,Het gaat om gedragsveranderingen’’, zegt ze.

Hij is een succesvolle ondernemer in de Drechtsteden en zijn bedrijf de Amega Groep wist juist tijdens de crisis te groeien.

Directeur Leen de Koning is dol op tegeltjeswijsheden. Hij bedenkt ze vaak ter plekke: 'Zonder wrijving geen glans' en 'Als je iemand op het podium zet wordt hij een winnaar'.

,,Ik hou van mijn werk. Elke dag is leuk. Als werken niet leuk is, wordt er niet gewerkt'', zegt hij. Daarom zorgt hij dat de sfeer in zijn bedrijf goed is. ,,Dit is niet 'mijn' bedrijf. We doen het met z'n allen.''

Ook voor het dichtslibben van de A15, A16 en N3 heeft hij wijsheden in petto: 'Een gedeeld probleem is een half probleem.' En: 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf.' ,,Ik ben voorstander van een maatschappij die in evenwicht is. Daarom vind ik het belangrijk dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar bijvoorbeeld ook meedoen aan het platform Samen Bereikbaar. Samen proberen we het fileprobleem in de regio tegen te gaan.''

Filedruk
Het platform telt 28 ambassadeurs van 28 bedrijven en ondernemersverenigingen uit de Drechtsteden. Het zijn onder meer containerterminal BCTN, Werkgevers Drechtsteden, VAO, OVZ, Parktrust, Unit4, Waltmann Bedrijfsmakelaars, zorggroep ASVZ , aannemer Dimco en Rabobank Drechtsteden. Eind 2017 moeten minstens vijftig bedrijven zich hebben aangesloten, met als doel: 10 procent van het personeel uit de spits halen om de filedruk te verlichten.

De bedrijven kunnen E-bikes inzetten, OV-jaarkaarten verstrekken, het carpoolen aanmoedigen of thuiswerken mogelijk maken.

Quote

De wegen raken vol en we vervuilen met elkaar het milieu. Het zou met het verkeer allemaal veel handiger kunnen

Leen de Koning

Autodealer Ames heeft als eerste de mobiliteitsscan achter de rug, waarbij op basis van de postcodes is bepaald waar het personeel woont. Hoe komen de medewerkers naar het werk? En waar is het verkeersgedrag te verbeteren? De Koning toont in zijn werkkamer de resultaten: Uit de postcode-scan blijkt dat van de 383 medewerkers er 140 op de fiets naar het werk kunnen komen. Omdat ze in een straal van 7,5 kilometer vanaf het werk wonen . Voor 13 procent is het werk met het openbaar vervoer goed bereikbaar en 66 mensen komen al op de fiets.

,,We gaan de scan nu analyseren en dan gaan we plannen maken. Het is niet de bedoeling onze mensen te betuttelen, maar om ze aan te moedigen, bewust te maken en ook te belonen.''

Zo woont personeelsmedewerker Suzanne in Hellevoetsluis, schetst hij. ,,Daarom hebben we net besloten dat ze een dag per week thuis gaat werken.'' Suzanne vindt het een prima idee. ,,Thuis werk ik eigenlijk meer, en sneller,'' zegt ze.

De Koning heeft er vertrouwen in dat ze de kantjes er niet van af loopt. ,,Je moet weten wat voor vlees je in de kuip hebt.'' Bij de Rabobank Drechtsteden, een andere deelnemer aan het platform, is thuiswerken al veel langer in zwang.

,,Zeker de helft van ons personeel werkt met enige regelmaat thuis. Als de job het toelaat, kan het. Ik wil mensen maximale flexibiliteit geven'', aldus directeur Piet Hoogendoorn die een flinke steen wil bijdragen in de strijd tegen de file op de N3, A15 en A16. De Rabobank staat op de rol om als tweede de mobiliteisscan te ondergaan. Hoogendoorn vertelt dat hij groot voorstander is van flexibele werktijden. ,,Als de baan het toelaat kun je zelf bepalen hoe laat je begint. Vermijd de spits.''

Slimmer
De Koning heeft vanuit zijn bedrijf aan de overkant van de Laan der Verenigde Naties goed zicht op de A16. De verkeersstroom is elke dag duizelingwekkend, weet hij. ,,In 95 procent van de auto's zit één persoon. Maar in een gemiddelde wagen kunnen vier tot vijf personen. De wegen raken vol en we vervuilen met elkaar het milieu. Het zou met het verkeer allemaal veel handiger kunnen.''

'Autobaron' De Koning is niet bang dat hij zichzelf in de vingers snijdt en dat mensen hun heilige koe laten vallen. Dat zal volgens hem nooit gebeuren. ,,Maar het kan wel veel slimmer geregeld worden.''

De files op de N3, A15 en A16 worden volgens hem mede veroorzaakt door de vele op- en afritten. ,,Het zijn er te veel geworden, dat komt omdat we in een dichtbevolkt gebied wonen. Die op- en afritten hebben een enorme afremmende werking op de snelwegverkeer.''

De boel moet in balans zijn, vindt hij. ,,Het Rijk moet het wegenstelsel aanpassen. Maar we moeten geen asfaltvlakte van Nederland maken. Gedragsverandering is een begin. Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat, maar als we met zijn allen meedoen wordt die druppel een emmer.'

In samenwerking met indebuurt Dordrecht