Volledig scherm
Nog altijd rijden er te veel treinen met gevaarlijke stoffen door station Dordrecht. © John Lazaroms

Staatssecretaris: ‘Betuwelijn moet goedkoper worden dan gevaarlijk spoor door Dordt’

Goederenvervoer over de Betuwelijn moet goedkoper worden dan over de Brabantroute door Zwijndrecht en Dordrecht. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven gezegd in een overleg met de Tweede Kamer. Op die manier wil ze gevaar, geluidsoverlast en trillingen terugdringen.

Eerder deze week sloegen Dordrecht en enkele Brabantse gemeenten nog alarm, omdat Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) geen rekening houdt met de kans op een ramp met gevaarlijke stoffen. Ze weigerde goederenvervoerders te verplichten de Betuwelijn te gebruiken. De gemeenten zien daarin juist een goede mogelijkheid om het gevaar in de steden terug te dringen en zelfs om meer woningen dicht bij het spoor te bouwen.

Woningbouwplannen

Van Veldhoven heeft niets tegen die woningbouwplannen, stelde ze, ze vindt het zelfs een uitstekend idee om mensen dicht bij stations te laten wonen, zodat ze makkelijker het openbaar vervoer kunnen gebruiken. Maar over de kans op een ramp, het zogeheten groepsrisico, wil ze pas weer praten als het landelijke goederenspoornet opnieuw wordt bekeken.

De Dordtse wethouder Rik van der Linden stelt dat de boodschap uit Dordrecht in ieder geval overgekomen is en is blij dat de tarieven gebruikt worden om vervoer over de Betuwelijn te stimuleren.

Van Veldhoven beloofde de kamer nog voor de zomer met plannen voor de tarieven te komen. Daarbij moet ze ook uitleg geven over het idee van ProRail om de tarieven voor het gebruik van het spoor fors te verhogen. Voor treinen tot 1.600 ton gaan die met zeven procent omhoog, voor zwaardere treinen zelfs met 29 procent. De staatssecretaris erkende dat dat haaks staat op maatregelen om meer vervoer van de weg en op het spoor te krijgen.

Nog niet af

Overigens zei de staatssecretaris dat de Betuwelijn op zijn vroegst in 2030 optimaal benut kan worden omdat het verlengstuk in Duitsland nog altijd niet klaar is. Ondertussen komt er al wel een aftakking bij Meteren, zodat treinen via de Betuwelijn naar Venlo en Zuid-Limburg kunnen. Daar moet de eerste spa de grond nog voor in. Omwonenden van het spoor van Meteren naar Den Bosch protesteren er tegen.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht