Volledig scherm
Aansluiten op de A15 bij Dordrecht, gistermorgen. Ook in de stad zelf liep het vast. © ANP

Stapvoets naar kantoor: Files komen te vaak voor

En wéér was het mis op de weg. Het zal niet voor het laatst zijn. ,,Al heeft dit tot in politiek Den Haag de aandacht.''

Maandagochtend half negen: de verkeersellende in de regio is op zijn hoogtepunt. Het verkeer op de A15 en de A16 staat door ongelukken op de Van Brienenoordbrug en bij Sliedrecht in twee richtingen stil. Op toeleidende wegen zoals de N3 en de N214 is het aansluiten geblazen. Maar ook in Papendrecht en Dordrecht is er geen doorkomen aan en staat het verkeer muurvast. De snelweg überhaupt opkomen? Vergeet het.

Voorzitter Jacob Klink van Werkgevers Drechtsteden is al geruime tijd bezig om de bereikbaarheid van de regio op de agenda te krijgen en dan vooral te houden. Dat gaat volgens hem heel goed. ,,Veel zaken worden opgepakt, maar je lost dit soort problemen helaas niet in één dag op. Daar gaat heel veel tijd overheen, al kun je de problemen van gisteren daarmee niet voorkomen.''

Lobbyen

Het was al de derde keer in korte tijd dat het verkeer hopeloos vastliep. Vorige week maandag gebeurde hetzelfde. Ook toen kwam dat door een incident in Rotterdam. Klink: ,,Gelukkig heeft dit tot in Den Haag de aandacht, maar we zullen doorlopend moeten blijven lobbyen om verbetering voor elkaar te krijgen.''

Volledig scherm
Het verkeer op de A16 stond weer eens muurvast. © thymen stolk

De eerste concrete maatregel is de verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht, die voor volgend jaar op de rol staat. Ook de kruisingen van de N3 met de A15 en A16 gaan op de schop. Daarnaast wordt gehoopt dat de A15 tussen Sliedrecht en Gorinchem verbreed wordt. ,,Dat is hard nodig, want de problemen worden alleen maar groter. De regio is heel kwetsbaar. Dat is gisteren weer gebleken, al kun je zulke ongelukken nooit voorkomen'', zegt regiowethouder Hans Tanis namens de Drechtsteden. ,,We zijn druk bezig dit bij de minister op de agenda te krijgen, al is deze problematiek zo hardnekkig dat je niet kunt zeggen dat die verbreding dé oplossing is.''

Daarvoor is veel meer nodig. ,,Meer vervoer over water, filemijden, beter openbaar vervoer, noem maar op. Ook lokaal verkeer moet eigenlijk van de A15 af. Het is én, én, én. Het is een dossier van lange adem. Je kunt het zomaar over een looptijd van tien jaar hebben, maar daarom ben ik bijzonder content dat het doortrekken van de lightrail én de A15 prominent staan genoemd in het regeerakkoord. Dat biedt aanknopingspunten om met de minister in gesprek te gaan.''

In samenwerking met indebuurt Dordrecht