Volledig scherm
Lijn vier van Qbuzz rijdt soms naar Papendrecht, soms naar De Staart. © Rinie Boon

Vakbonden stellen Qbuzz ultimatum: ‘Serieus gesprek anders leggen chauffeurs werk neer’

De vakbonden CNV en FNV dreigen met acties bij Qbuzz in Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem. Als er niet uiterlijk dinsdag 19 februari een serieus gesprek komt over het bonte scala aan problemen bij de streekvervoerder, leggen chauffeurs het werk neer voor overleg.

Volgens de vakbondsbestuurders Evert Jan van de Mheen (CNV) en Wilfred Jonkhout (FNV) zijn de chauffeurs de dupe van de problemen. ,,Is de bus te laat? De chauffeur heeft het gedaan. Niet kunnen uitchecken?  De chauffeur heeft het gedaan. Een onveilige bus zonder richtingaanwijzers? De chauffeur heeft het gedaan.”

Ze hebben een waslijst aan eisen, uitéénlopend van zicht op oplossingen voor de computerproblemen tot extra capaciteit bij de klachtafhandeling van reizigersklachten. Zo moeten oude Man-bussen, die tijdelijk ingezet worden, dagelijks op veiligheid gecontroleerd worden. Verwarmingsproblemen in fonkelnieuwe Scania-bussen moeten verholpen worden. 

En verder

Verder moet de oude verbinding met Papendrecht hersteld worden, moet lijn vier in de Drechtsteden gesplitst worden in aparte lijnen naar de Staart en Papendrecht en moeten de lijnen 316 (Kinderdijk-Dordrecht) en 392 (Dordrecht-Ambacht-Zuidplein) losgekoppeld worden omdat ze elkaar te veel vertragingen bezorgen.

Ook willen de bonden dat het bedrijf de chauffeurs eindelijk serieus neemt. Met name over die laatste eis is het busbedrijf, dat zegt hard aan oplossingen te werken, verbaasd. Juist om naar chauffeurs te luisteren houden we eind deze week juist aantal bijeenkomsten voor het personeel‘’, vertelt woordvoerster Susan Zethof.

Problemen

Qbuzz nam het streekvervoer op 9 december over van Arriva en voerde daarbij een sterk vernieuwd lijnennet in. Dat leidde tot enorme problemen. Voor de provincie Zuid-Holland, die jaarlijks 23 miljoen euro voor het streekvervoer neertelt, was dat vorige week al reden om het bedrijf een boete van drie ton op te leggen.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht