Volledig scherm
Vertrek van de Waterbus halte Merwekade in Dordrecht. © Victor van Breukelen

Vrees voor afbouw van Waterbus in de Drechtsteden

De gemeenten in de Drechtsteden vrezen een afbouw van de Waterbus in de Drechtsteden. De provincie Zuid-Holland verwacht van een nieuwe exploitant veel minder dan wat de reizigers nu gewend zijn.

De provincie is bezig met de voorbereiding van een nieuwe aanbesteding van de Waterbus: vervoersbedrijven kunnen inschrijven op een concessie, die in 2022 ingaat en tien jaar duurt. Personenvervoer over water wordt algemeen gezien als een van de manieren om de enorme drukte op de weg tegen te gaan.

Uit het programma van eisen en de reacties van de gemeenten daarop blijkt echter dat de provincie de bedrijven niet dwingt om iets extra's te doen. Sterker nog: het minimale aantal afvaarten wordt juist verlaagd.

Halvering

Eén van de opvallendste punten is de dienst tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Die kent nu het hele jaar door twee lijnen met elk vier afvaarten per uur. Dat aantal werd in eerste instantie in de winter verlaagd tot één keer per uur. Nadat de Drechtsteden daar kritiek op uitten, maakten gedeputeerde staten daar twee keer per uur van, nog altijd een halvering. Na half zeven 's avonds blijft de minimale frequentie één keer per uur en in de zomer mag die frequentie in de avond beperkt blijven tot twee keer per uur.

Op het traject Dordrecht-Alblasserdam, waar nu twee keer per uur gevaren wordt, eist de provincie slechts een uurdienst. Dat is onacceptabel, schrijven de Drechtsteden: ,,Dat betekent een forse inperking en een forse achteruitgang van het gehele verkeers- en vervoersnetwerk.'' Op de route Alblasserdam-Rotterdam zou op zondag minder gevaren kunnen worden. De Drechtsteden zien daar gezien de reizigersaantallen geen enkele noodzaak toe.

Voor de Waterbus naar Sliedrecht eist de provincie zelfs helemaal geen vaste dienstregeling meer: belbusjes zijn voldoende. Het Drechtstedenbestuur snapt daar niets van: ,,Een goede dienstregeling in de spits is cruciaal.''

Belangrijk

Een ander pijnpunt voor de Drechtsteden is het feit dat de verbinding van Dordrecht met de molens van Kinderdijk kan verdwijnen; het molengebied zou dan alleen vanuit Rotterdam per boot te bereiken zijn. Volgens de Drechtsteden is de lijn Dordrecht-Kinderdijk nu al een succes. Bovendien is die lijn enorm belangrijk om de verkeers- en parkeeroverlast in Kinderdijk en Alblasserdam terug te dringen.

De provincie lijkt vooralsnog niet erg onder de indruk van de kritiek. In hun antwoord schrijven gedeputeerden dat het om minimumeisen gaat. Vervoerders die meer bieden en kunnen aantonen dat dat de moeite is, krijgen een hogere waardering.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht