Volledig scherm
Een remwegdemonstratie in de Bankastraat in 2017. © Victor van Breukelen

Werkgroep uit kritiek op plan voor Bankastraat

De indieners van het burgerinitiatief Bankastraat Veilig presenteren vanavond hun plan aan de gemeenteraad, maar nu al is er kritiek. De werkgroep Reeweg Oost/Ceramstraat is bang dat het veel drukker wordt op de Reeweg Oost en dat op de Bankastraat opstoppingen ontstaan. Die zou, ook volgens de Fietsersbond, voor fietsers onveiliger worden.

In het plan wordt de Bankastraat versmald tot een kleine 5 meter en wordt er bovendien een 30 kilometer-zone van gemaakt. Zo wordt de weg 'zelfhandhavend'. Ook willen de indieners dat bij het Insulacollege een schoolzone wordt aangebracht. Verder moeten groenstroken de waterberging verbeteren en zorgen voor een prettige straat. De aanpassingen kosten naar verwachting zo'n acht ton.

De gemiddelde snelheid op de Bankastraat zal door de maatregelen zeker omlaag gaan, schrijft de werkgroep aan de gemeenteraad. ,,Het is onvermijdelijk dat hierdoor de drukte op de Reeweg Oost toeneemt. Hierover maken we ons duidelijk zorgen. Daarbij dreigen meer opstoppingen ter hoogte van de uiteinden van de straat (Sumatra- en Halmaheiraplein).’’

De werkgroep dringt er in het schrijven op aan dat de situatie aan de Reeweg Oost niet verslechtert. ,,Het mag niet zo zijn dat de gemeente de situatie in de straat verbetert ten koste van de leefbaarheid, gezondheid en verkeersveiligheid van de bewoners in de andere straat.’’

De schrijvers verwachten dat ook de geluidsoverlast aan de Reeweg Oost zal toenemen. Eerder zou de gemeente gezegd hebben dat alles ‘binnen de normen’ blijft.

Verkeersaders

De Bankastraat is één van de twee belangrijkste verkeersaders in de wijk. De plannen houden daar vanwege de smalle wegindeling onvoldoende rekening mee, vindt de werkgroep. ,,De indeling moet zorgen voor ander gebruik door vooral de automobilist, maar dit smalle wegprofiel kan mogelijk voor onveiligheid voor met name fietsers zorgen.’’

Dat wordt onderstreept door de Fietsersbond, die datzelfde schrijft aan de raad. ,,Zeker als het scholieren betreft die vaak in groepen en naast elkaar door de Bankastraat fietsen.’’

De bond verwacht verder dat brede bestelbussen en hulpdiensten elkaar niet meer kunnen passeren als de weg inderdaad versmald wordt tot 4,8 meter.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Dordrecht en omstreken? Schrijf je hier in!

In samenwerking met indebuurt Dordrecht

Dordrecht