Republic of Gamers Phone © Tweakers

Zijn spelcomputers binnenkort overbodig door gametelefoon?

Beste koopGamen op een mobiele telefoon is de afgelopen jaren ongelooflijk populair geworden. Alles is mogelijk. Of het nu om volledige rondes van Fortnite of een simpel puzzelspel op Facebook gaat. Maar het kan altijd beter. Tweakers keek naar drie telefoons die krachtig genoeg zijn om als mobiele spelcomputers door te gaan.

Er zijn in het verleden al vaker game-smartphones uitgekomen, maar die waren niet allemaal heel bijzonder of onderscheidend ten opzichte van reguliere smartphones uit het hogere segment. Zo heeft een Samsung Galaxy S-telefoon ook een gamemodus, om maar wat te noemen.

De eerste Razer Phone was een opvallende game-smartphone, vooral omdat hij een scherm had met een twee keer zo hoge verversingssnelheid als bijna alle andere smartphones. Een hoge verversingssnelheid betekent een bijzonder soepel scherm.

Toen vorig jaar de Razer Phone 2 uitkwam, en iets eerder ook de Asus Republic of Gamers Phone en de relatief goedkope Xiaomi Black Shark-gametelefoon, leek het ons interessant om deze naast elkaar te leggen.

We kijken in deze review naar alle aspecten van deze telefoons waar we normaal ook naar zouden kijken, maar daarnaast richten we ons natuurlijk op specifieke game-capaciteiten. Die geven deze telefoons namelijk hun bestaansrecht. Want dat hebben ze… Toch?

Beperkte doelgroep

Xiaomi Black Shark © Tweakers

Het is maar de vraag of je, zelfs als je regelmatig een spelletje speelt, een game-smartphone moet aanschaffen. De meerwaarde zit onder meer in de accessoires en gamemodi met hogere snelheden. Ook een vapor chamber kan in de praktijk zorgen voor betere koeling en betere prestaties. Toch zijn game-smartphones niet de enige met goede koeling, gamefuncties en ondersteuning voor een controller hier en daar. Bij de meerwaarde van een speltelefoon kun je dus je vraagtekens zetten.

Er zijn genoeg goede smartphones met een supersnelle chip waar je prima op kunt gamen. Een hogere verversingsfrequentie van het scherm zien we wel voornamelijk alleen op gamesmartphones terug. Er zijn dus wel redenen te vinden om voor een game-smartphone te kiezen, maar vermoedelijk hebben we het over een vrij beperkte doelgroep. De keuze is immers beperkt, waardoor een telefoon op de vlakken die niet direct met gamen te maken hebben maar net bij je moet passen. Een onderdeel als de camera is bij deze telefoons bijvoorbeeld niet van het niveau van de concurrentie.

Razer Phone © Tweakers

Los daarvan is de conclusie van deze vergelijking eigenlijk vrij eenvoudig. De Xiaomi Black Shark is de vreemde eend in de bijt, want hij heeft aanmerkelijk minder game-instellingen en -features dan de andere twee toestellen. Zo heeft hij geen scherm met verhoogde verversingsfrequentie, hogere resolutie of oled-technologie. Dingen als draadloos laden en een goede camera ontbreken ook. Toch biedt hij veel voor zijn prijs, zoals een snelle chip, een prima accuduur en natuurlijk alsnog wel wat features die handig zijn voor gamers. Hoewel de prijs-kwaliteitverhouding dus goed is, wint de Black Shark hier niet de titel beste gamesmartphone mee.

Als geld geen rol speelt, gaat de strijd tussen de ROG Phone en de Razer Phone 2. Die strijd is echter snel gestreden, want de ROG Phone wint die vergelijking overtuigend. Het toestel heeft uitgebreidere game-instellingen, er zijn veel accessoires voor verkrijgbaar en hij heeft de betere haptische (trillingen - red.) feedback. En dan hebben we het nog niet eens over het mooiere oled-scherm, de betere camera en in de praktijk een langere accuduur. Voor het apparaat moet je wel het meeste neertellen.

De Razer Phone 2 heeft wel een hogere verversingsfrequentie van het scherm dan de ROG Phone, wat in principe ook zorgt voor een soepelere game-ervaring. Bovendien zijn de luidsprekers beter dan die van de ROG Phone, is hij beter bestand tegen nattigheid (waterdichtheidsgraad) en kan hij als enige game-smartphone uit deze vergelijking draadloos worden opgeladen. Dat weegt echter niet op tegen de dingen die de ROG Phone er tegenover zet. Vooral ook omdat de camera en accuduur van de Razer Phone 2 onder de maat zijn voor een telefoon in deze prijsklasse.

De ROG Phone is daarmee de duidelijke winnaar van deze game-smartphonetest, al is het nog altijd zaak om je af te vragen of je met jouw specifieke gamegedrag niet beter een reguliere high-end smartphone kunt kopen.