De Lamborghini Aventador SVJ.
Volledig scherm
De Lamborghini Aventador SVJ. © Lamborghini

Nieuwe Lamborghini van ruim 500.000 euro plaatst eigenaren soms ongewild ‘in quarantaine’

Kopers van de nieuwe Lamborghini Aventador SVJ die tijdens de coronacrisis even een ritje willen maken, lopen het risico dat ze door hun eigen auto ongewild ‘in quarantaine’ worden geplaatst. De deurhendels kunnen kapot gaan, waardoor de portieren niet meer geopend kunnen worden. Het Italiaanse topmerk haalt de auto's met een nieuwprijs van ruim 500.000 euro nu terug.

De productiefout is volgens Lamborghini veroorzaakt door een onervaren medewerker, die een kabel-pen in de interne deurgrepen niet goed heeft bevestigd. Hierdoor kan het mechanisme na verloop van tijd gaan haperen, met als gevolg dat de deuren van binnenuit niet meer open gaan. De terugroepactie omvat in totaal 26 Aventador SVJ Coupés en Roadsters, die allemaal voorzien zijn van de kenmerkende omhoog zwaaiende Lamborghini-deuren.

Fabriek gesloten

Alle 26 eigenaren van de 770 pk sterke en ruim een half miljoen euro kostende probleemauto’s worden persoonlijk op de hoogte gesteld en gevraagd om een ​​afspraak te maken bij de dichtstbijzijnde Lamborghini-dealer. Deze zal alle deurklinken vervolgens kosteloos vervangen. Althans, als de deuren van de plaatselijke Lambo-dealer tegen die tijd nog open gaan. De fabriek van Lamborghini heeft zijn deuren inmiddels gesloten vanwege het coronavirus.

Social distancing

‘Gelukkig’ voor de eigenaren gaat het om een defect dat er alleen voor zorgt dat je opgesloten zit als je van binnen naar buiten wilt. Voor wie erin slaagt om iemand te vinden die de deur van buitenaf wil openen, is het probleem van de ongewenste quarantaine snel voorbij. Het is alleen even de vraag hoe je een Lambo-deur opent op een in het kader van de social distancing verantwoorde afstand van anderhalve meter.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.