Je auto in de was zetten; bijna niemand doet het tegenwoordig meer, vooral jongere autobezitters niet.
Volledig scherm
Je auto in de was zetten; bijna niemand doet het tegenwoordig meer, vooral jongere autobezitters niet. © Dreamstime

Waarom bijna niemand meer zijn auto in de wax zet

Je auto poetsen of in de wax zetten; het was vroeger een ritueel dat bij automobilisten op gezette tijden terugkeerde. Maar de moderne autobezitter heeft geen zin, tijd of interesse meer om zijn auto goed te beschermen tegen de elementen.

Volgens The New York Times zijn de schuldigen vooral de ‘millennials’, ofwel de jongere generatie autobezitters. Millennials houden niet van hun auto’s zoals hun ouders dat deden, en als je autowax verkoopt, is dat een probleem. Naarmate de autoliefhebbers onder de babyboomers steeds ouder worden, voelen fabrikanten van autoverzorgingsproducten als Meguiar’s en Turtle Wax zich dan ook genoodzaakt om zich te richten op een generatie die autorijden ziet als een noodzakelijk kwaad en de auto zelf allerminst als een statussymbool.

,,Het bereiken van automobilisten van 20 jaar en jonger is iets wat we nog nooit hoefden te doen”, zegt RJ de Vera van Meguiar’s, een van de grootste fabrikanten van autoverzorgingsproducten. ,,Sinds 2007 zien we een langzame terugloop in de verkopen. Het aantal autoshows daalde, de verkoop van autobladen stortte in en auto’s spraken niet meer tot de verbeelding van kinderen.”

Turtle Wax

Bij concurrent Turtle Wax kwam de omslag rond 2013. ,,Onze verkopen begonnen terug te lopen’’, zegt marketingdirecteur Kelly Cagney. Uit onderzoek bleek dat er een grote groep was die wél zijn auto mooi wilde houden, maar er geen moeite voor wilde doen. Beide topmannen waren het erover eens dat ze meerdere productlijnen moesten ontwikkelen. 

Dat was het begin van de opmars van de synthetische coatings. Want wax is verouderd, iets voor de liefhebber, zeggen experts. Maar de jeugd wil niet eerst de was inwrijven, in laten trekken en vervolgens met veel moeite uitpoetsen. Een keramische coating kan veel moeite besparen en gaat jaren mee, vergeleken met ongeveer een maand voor wax. 

Het nadeel is dat zo’n behandeling, die door professionals wordt gedaan, duur is. Daarom hebben veel waxfabrikanten keramische ‘hybride’ producten geïntroduceerd, zoals waxsprays die siliciumdioxide of titaniumdioxide bevatten. ,,Dat maakt de wax duurzamer, maar het is geen keramische coating”, aldus De Vera. ,,Toch doen deze producten het goed, vooral omdat de jeugd gemakzuchtiger is als het gaat om auto-onderhoud.”

Bekijk onze meest bekeken video's in onderstaande playlist:

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.