Volledig scherm
Bas Korsten © Het Parool

Creatief Bas Korsten in jaarlijstje met Bowie en Beyoncé

Bas Korsten (45), eindverantwoordelijke voor The Next Rembrandt, is door magazine Ad Age gekozen tot een van de vijftig meeste creatieve personen van 2016. Hij is de enige Nederlander in de lijst.

"Ik was blij verrast toen ik het drie weken geleden hoorde," zegt Korsten. "Het is heel eervol om tussen talkshowhost James Corden en acteur Alec Goodwin te staan in zo'n lijst."

De creatief directeur van het Amsterdamse reclamebureau J. Walter Thompson laat zich op de lijst ook omringen door Beyoncé en David Bowie. "De vergelijking loopt mank. Sommige mensen uit de lijst zijn gekozen voor hun hele oeuvre, terwijl ik mijn nominatie te danken heb aan een project."

Dat project is The Next Rembrandt. Een portret van een Kaukasische man met een witte kraag en een hoed, gemaakt door Nederlands grootste schilder, Rembrandt van Rhijn. Of beter: het schilderij is gemaakt op basis van data van Rembrandts complete ­oeuvre, waarbij gebruikt is gemaakt van deep lear­ning-algoritmes en gezichtsherkenningstechnieken.

Prijzen
The Next Rembrandt maakte veel los. Zo won het project verschillende prijzen, waaronder negen Leeuwen op het Lions Festival in Cannes en werd J. Walter Thompson gekozen tot Bureau van het Jaar. Korsten: "The Next Rembrandt geeft mensen veel inspiratie. Het geeft een soort vrij denken voor de toekomst."

Nooit eerder is Korsten als verantwoordelijke zo trots op een project geweest. Maar de koek is nog niet op. "Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar voor 2017 ben ik bezig met een project dat dezelfde grootsheid als The Next Rembrandt heeft. Het heeft trouwens ook weer met data en kunst te maken."

Lees hier meer over The Next Rembrandt. [+]