Volledig scherm
Lightspeed-baas Dax Dasilva (links) met naast hem Ruud Stelder, baas van het Nederlandse SEOshop © Privéfoto

'Kleine winkel kan best tegen Zara op'

Techbedrijf Lightspeed helpt winkeliers op te boksen tegen winkelreuzen, met hulp van Nederlandse aankoop SEOshop.

Quote

Negentig procent van de consumen­ten zoekt online voor ze een winkel binnenlo­pen. Daar kopen ze alleen als ze de beste service krijgen of een item direct nodig hebben.

Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed

Niet eerder was het retailklimaat in Europa en Noord-Amerika zó uitdagend, zegt Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed. De Canadees is in Amsterdam voor een bezoek aan SEOshop, de webwinkelbouwer die hij vorig jaar overnam. ,,Negentig procent van de consumenten zoekt online voor ze een winkel binnenlopen. Daar kopen ze alleen als ze de beste service krijgen of een item direct nodig hebben." Zo'n shop moet ook online zichtbaar zijn en daar stokt het vaak. ,,Als je als kleine retailer alleen offline bent, weet geen consument je te vinden en ben je uitgespeeld."

Vandaar dat 'omnichannel' het nieuwe toverwoord is: om te overleven, moeten ondernemers zowel hun winkel van baksteen als hun webshop op orde hebben. Dat geldt evengoed voor grotere ketens; denk maar aan de stroom faillissementen van bedrijven als V&D, Macintosh, Perry Sport en Dixons. Voor kleine winkels is het alleen van groter belang. Dasilva: ,,Alleen zo kunnen ze de concurrentie met wereldwijde ketens als Zara, H&M of Ikea overleven."

Kassasystemen

Quote

Ik verkocht met veel succes e-sigaretten, alleen moesten we voor elk land een ander type webshop optuigen.

Ruud Stelder, SEOshop

Dit is waar Lightspeed in het spel komt. Dasilva begon op zijn twaalfde met programmeren. In 2005 startte hij Lightspeed en begon vanuit Montreal kassasystemen te verkopen die, à la de succesvolle Apple Stores, de voordelen van online shoppen - gemak, gedetailleerde informatie over de inventaris - in de winkel haalden.

Het concept werkt: Dasilva leidt inmiddels een bedrijf met 500 medewerkers dat 36.000 winkeliers, restauranthouders en retailers bedient in honderd landen. Bij elkaar draaien ze jaarlijks 14 miljard dollar aan omzet.

Elk land een andere webshop
In het succes speelt het Amsterdamse SEOshop sinds een jaar een grote rol. Vorig jaar kocht Lightspeed de webwinkelbouwer die in 2008 werd opgericht door de toen twintigjarige Ruud Stelder. ,,Ik verkocht met veel succes e-sigaretten, alleen moesten we voor elk land een ander type webshop optuigen."

Stelder en zijn compagnon Dennis Cuijpers besloten een platform te bouwen waardoor dat niet meer nodig is. Dat lukte wonderwel, in no time telde SEOshop tachtig medewerkers en 8.000 klanten in de Benelux en Duitsland, waaronder Heineken, Philips en het Van Gogh Museum. Net toen SEOshop investeerders zocht om in de VS voet aan de grond te krijgen, kwam Lightspeed met een aanbod. ,,We waren er snel uit", lacht Stelder naar Dasilva. ,,Lightspeed past precies bij ons."

Kleine retailers en horecauitbaters

Quote

Kleine retailers en horecauit­ba­ters moeten ontdekt worden door klanten en dat kan met ons platform.

Dasilva van Lightspeed

Samen willen Dasilva en Stelder de grootste speler in omnichannel worden. Dat kan door de kassasystemen van Lightspeed te koppelen aan de webshops van SEOshop. Dasilva: ,,Het verschil tussen online en offline valt zo geheel weg. Met enkele klikken krijgt een winkelier een totaaloverzicht van producten, inventaris en klanten."

Lightspeed richt zich op kleine retailers en horecauitbaters. ,,Zij missen de middelen om de dure systemen en kassa's aan te schaffen van grote ketens. Dankzij onze software volstaan een paar iPads en een pc." Zeker voor gespecialiseerde shops als hardloop-, fietsen- en speelgoedwinkels is dat ideaal. ,,Zij moeten ontdekt worden door klanten en dat kan met ons platform." Dasilva's motivatie is om winkelharten levendig te houden. ,,Het zijn de kleine shops die het centrum karakter geven, zoals hier in Amsterdam in de Negen Straatjes."

Gouden toekomst

Als een kleine retailer het slim aanpakt, vormen die grote ketens volgens hem geen gevaar. ,,Die kunnen nooit dezelfde persoonlijke service leveren. Ze moeten alleen wél zichtbaar zijn en zichzelf verkopen. Dan hebben ze een gouden toekomst."

Lukt dat niet dan stappen mensen naar Coolblue of Bol.com. Maar ook daar groeien de bomen niet meer tot in de hemel. Bezorgen is tegenwoordig gratis en klanten zoeken de laagste prijs. ,,De winstmarges zijn flinterdun." Niet voor niets beginnen steeds meer grote webshops ook fysieke winkels. Dasilva: ,,Omnichannel is dé succesfactor in de retail van nu."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement