Volledig scherm
Artist's impression van de rode deelfietsen op de Gustav Mahlerlaan © Basten Leijh

Zuidas krijgt volgend jaar 500 deelfietsen

Op de Zuidas komen volgend jaar vijfhonderd deelfietsen. Behalve op het Mahlerplein bij Station Zuid ­komen de fietsen ook bij de RAI, het Gelderlandplein en de VU te staan.

Op deze vier plekken staat de deelfiets, de Hello Bike, al vanaf begin 2017 voor het grijpen. Exploitant The Bikevertising Company start dan met 125 fietsen, om daarna snel door te groeien naar 250 halverwege 2017 en 500 fietsen tegen het einde van het jaar.

Zuidasbelangenvereniging Hello Zuidas, die het initiatief nam voor de deelfietsen, heeft goede hoop dat meer uitgiftepunten volgen. Zo lopen er gesprekken over een locatie bij de rechtbank, in de omgeving van het Olympisch Stadion, het Amsterdamse Bos en het hoofdkantoor van AkzoNobel ter hoogte van de Beet­hovenstraat.

Met app reserveren
Een groot voordeel van de fietsen van Hello Bike is dat die op alle uitgiftepunten teruggebracht kunnen worden. De gebruiker hoeft dus niet terug naar de plek waar hij vertrokken is. De fiets gaat 1 euro per uur kosten en 4 euro per dag. Wie de fiets mee naar huis neemt om er de volgende morgen mee naar het werk te rijden, betaalt 6 euro.

Quote

Werknemers willen ze ook gebruiken voor zakenaf­spra­ken

De fietsen zijn met een app te reserveren en worden dan via bluetooth door de smartphone van het slot ­gehaald. Daardoor is ook geen dure ­infrastructuur op straat nodig die de fietsen vrijgeeft, zoals bij
de Vélib in ­Parijs. Dat maakt Hello Bike het innovatiefste deelfietsensysteem ter wereld, volgens Hello Zuid­as.

Hello Zuidas hoopt door de deelfiets autoverkeer uit de spits te halen. De komende jaren staan veel wegwerkzaamheden op stapel. Maar de fietsen zijn niet alleen bedoeld voor het laatste stukje van en naar het werk, vanaf een parkeerplaats of ov-knooppunt. Uit een enquête onder werknemers aan de Zuidas is ­gebleken dat zij de fietsen ook willen gebruiken voor zakelijke afspraken en uitstapjes tijdens hun lunch­pauzes.

The Bikevertising Company heeft stilletjes al de ambitie om de deelfietsen naar andere delen van Amsterdam uit te breiden, als ze op de Zuid­as hun bestaansrecht bewezen hebben. De deelfietsen kunnen ook in andere drukke delen van de stad een oplossing zijn voor het tekort aan fietsenstallingen.

Beveiligd tegen dieven
Het jonge bedrijf is niet bang dat de fietsen gestolen worden. Ze zijn beveiligd met gps en een alarm. Ook hebben ze expres een felrood kleurtje en een onderscheidend frame gekregen, zodat ze - net als de ov-fiets - bijna onverkoopbaar zijn voor fietsendieven.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.