Volledig scherm
PREMIUM
Angela de Jong © Shody Careman

Niet alles wat Linda aanraakt, verandert in goud

Angela kijkt tvJournaliste Angela de Jong schrijft vijf keer per week een column over wat haar opvalt op televisie.

Niet alles wat Linda de Mol aanraakt op de zenders van haar broer is onmiddellijk een succes. Het programma Iris en de 12 dates, haar eerste daad als creatief directeur van Net 5 (dat nu dan ook Net 5 Powered bij LINDA. heet) trapte dinsdagavond af met slechts 160.000 kijkers.

De grote spindoctors van de commerciële tv hebben dan een vaste verklaring: ‘het programma moet groeien, mensen moeten de zender terugvinden en in de doelgroep jonge vrouwen scoorde het wél goed’. Ja ja. Probleem is alleen dat de aangekochte – dus veel goedkopere – Amerikaanse serie Station 19 vorige week op hetzelfde tijdstip drie keer zoveel kijkers trok. Het predicaat flop is wat te voorbarig, maar je kunt wel zeggen dat deze start net zo weinig hoopgevend is als minstens twee van de drie dates van Iris uit de eerste aflevering.