Volledig scherm
Renault Clio 0.9 Tce (90 pk), vanaf €15.890 © Bart Hoogveld

Test Renault Clio: De jaren gaan tellen

AutotestDe Renault Clio is nog steeds een van de meest verkochte auto's in Nederland. Maar de huidige generatie raakt zo langzamerhand wel op leeftijd.

Renault Clio 0.9 TCe (90 pk), vanaf €15.690

Quote

Wil je in heel Europa navigeren, betaal je 125 euro extra

Ondanks de komst van tal van nieuwe concurrenten, weet de Clio zich in de overvolle markt goed staande te houden. Dat is allereerst te danken aan de originele vormgeving, waar de Nederlander Laurens van den Acker eindverantwoordelijk voor is. De huidige generatie van deze Renault ziet er na zes jaar nog steeds modern, volwassen en sportief uit. 

Ook het interieur oogt nog altijd origineel en verzorgd. Het biedt tal van handige bergvakken, maar mist hier en daar wel de kwaliteitsbeleving die sommige andere merken bieden. De stoelen zitten erg goed en de dikke stuurrand ligt lekker in de hand. Modern is de digitale snelheidsmeter, maar ouderwets oogt de grote stengel aan de stuurkolom voor de radiobediening. De zitruimte achterin houdt niet over. Bovendien zit een tunnel in de vloer daar in de weg. Ook de bagageruimte is niet meer dan voldoende voor deze klasse.

De hier geteste versie is de goedkoopste motorvariant. Tot de basisuitrusting behoren een sleutelkaart met startknop, cruisecontrol, led-dagrijlicht, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een in delen omklapbare bankleuning. Veel concurrenten moeten het met minder doen. Wel is het karig dat Renault de navigatie uitsluitend met een Benelux-kaart uitrust. Wil je in heel Europa navigeren, dan betaal je €125 extra.

Het infotainment oogt erg eenvoudig en werkt relatief traag. In geen enkele Clio laten de online-functies van een smartphone zich aan de auto koppelen. Ook met het tekort aan rijhulpen verraadt de Clio zijn leeftijd. Hij kent bijvoorbeeld geen radar-gestuurd, automatisch remsysteem om botsingen te voorkomen.

De wat tamme driecilinder turbo-motor (praktijkverbruik rond 1 op 15) moet je goed op toeren houden, om vlot voor de dag te komen. De versnellingsbak zou wat lichter en soepeler mogen werken. Tegelijkertijd valt op dat de Clio stevig op de weg ligt en fijn stuurt. En hij biedt voldoende veercomfort.

PLUS

Originele, volwassen vormgeving.
Prima weggedrag.
Goede basisuitrusting.

MIN

Eenvoudig infotainment.
Weinig rijhulpen beschikbaar.
Ruimte houdt niet over.

EINDCIJFER

6,5

CONCLUSIE

De Clio is nog steeds een sfeermaker met zijn originele vormgeving en plezierige weggedrag. Maar zijn eenvoudige infotainment en het gemis aan rijhulpen verraden zijn leeftijd. Ook als het gaat om de zit- en bagageruimte, wordt hij inmiddels door de concurrentie ingehaald.

EXTRA TESTNOTITIES

- Niet echt handig zijn de in de achterste raamstijlen geïntegreerde portiergrepen. Die bezorgen de vijfdeurs Clio een sportieve coupé-uitstraling, maar een gewone deurgreep voelt toch prettiger aan.

- Eenmaal op kruissnelheid is de Clio stil genoeg. Vooral de rijwind is nadrukkelijk aanwezig.

- Renault schakelt met de dag-rijverlichting automatisch ook de achterlichten in. Wel zo veilig. Dit zouden meer merken moeten doen.

- In de op een na duurste uitvoering (van deze motorversie) zou je zes versnellingen verwachten, maar de Clio heeft er vijf. Jammer, want een zesde versnelling zou hem nog zuiniger en stiller kunnen maken.

- De geteste auto is met zijn slechts 0,9 liter metende driecilinder weliswaar de goedkoopste motorvariant, maar hij heeft in dit geval de op een na duurste Intens uitrusting met een prijskaartje van €19.490. Standaard zijn dan volledige led-verlichting (koplampen, mistlampen, achterlichten), automatische klimaatregeling, sleutelkaart met automatische deurontgrendeling, elektrische raambediening achter, parkeersensoren, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, met leren bekleding van stuur en pookknop en een extra fraaie afwerking van in- en exterieur, inclusief 16 inch lichtmetalen wielen.

- In dit geval was de auto nog van enkele opties voorzien: extra luxueuze stoelbekleding (€595), navigatiekaart Europa (€125), R-Link infotainment (€395) en parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera (€295). 

- De geteste motorvariant heeft officieel de toevoeging Eco2 in de benaming. Die verwijst naar de extra zuinige en schone afstelling van de motor, die hierdoor 94 gram CO2 per kilometer uitstoot in plaats van 105 gram. Zoveel uitstoot kenmerkt wel het duurste (Bose) uitrustingsniveau van dit type.

- Het R-Link infotainment bestaat uit een 7 inch touchscreen met spraakbediening, digitale radio, zes luidsprekers met in totaal 140 Watt vermogen, TomTom navigatie met Benelux-kaart, drie jaar lang TomTom HD Traffic verkeersinformatie en de mogelijkheid voor aankoop van apps in appstore van Renault. Het is niet mogelijk om de apps van je smartphone aan het infotainment te koppelen.

Volledig scherm
Het infotainment is erg eenvoudig. © Bart Hoogveld
Volledig scherm
De bagageruimte is voldoende, maar niet meer dan dat. © Bart Hoogveld
Volledig scherm
Het interieur van de Clio oogt nog altijd origineel en verzorgd. © Bart Hoogveld