Volledig scherm
© Fotomontage Hans van Kralingen

'Stoer merk voor een stoere club'

Vol trots presenteerde ADO Den Haag de nieuwe hoofdsponsor. Maar een rondje door winkelcentrum Leidsenhage leert dat er voor Cars Jeans nog een wereld is te winnen.

Quote

Cars, dat is stoer. En Kyocera... Daar voel je toch helemaal niks bij?

Richard Coomans

Richard Coomans knippert met zijn ogen tegen het zonlicht. Het is zaterdagmiddag en de 55-jarige Hagenaar wandelt met zijn vrouw door winkelcentrum Leidschendam. Nee, in de tas met boodschappen zit geen nieuwe spijkerbroek. Hij draagt er wel eentje trouwens, maar jammer genoeg voor de nieuwe hoofdsponsor van ADO Den Haag is die niet van het merk Cars Jeans.
,,Maar het had wel gekund'', haast hij zich te zeggen. ,,Want ik heb Cars wel thuis in de kast hangen.'' Het treft, want Coomans is ook nog fan van ADO. ,,Ik was er al bij toen ze nog in het Zuiderpark speelden. Ik heb jarenlang een seizoenskaart gehad.''

Deze volbloed supporter en ras-Hagenees is bovendien de geknipte kandidaat om te beoordelen of Cars en ADO wel bij elkaar passen. Hij heeft dan ook geen twee seconden bedenktijd nodig. ,,Cars past veel beter bij de club dan Kyocera. Want Cars, dat is stoer. En Kyocera... Daar voel je toch helemaal niks bij?''

Ofwel: ADO is een club bij wie de gewone man zich thuis voelt. En Cars is een merk waarin diezelfde gewone man zich comfortabel voelt.

Quote

Ik vond Cars wel oké, maar op een gegeven moment zocht ik iets wat net even soepeler zit

Robin Smits

Tot zover geen vuiltje aan de lucht dus voor de nieuwe hoofdsponsor, die nog maar heel even geduld hoeft te hebben voordat zijn naam gedurende minimaal drie jaar in grote letters zowel op de shirts van de spelers als op het dak van het stadion zal prijken.

Directeur Mattijs Manders hintte tijdens de presentatie van de hoofdsponsor op een prima deal voor ADO Den Haag. Citaat: ,,Met Cars Jeans als nieuwe sponsor gaat ADO Den Haag een nieuwe fase in met een samenwerking die voor ons ongeëvenaard is, en dan ook nog voor een langere periode. Hier mogen wij in alle opzichten zeer trots op zijn.''

Cars koos voor ADO Den Haag, zo zei directeur Cees van Bueren bij de presentatie, omdat het een club is 'zonder kapsones'. Net zoals zijn eigen spijkerbroekenmerk, bedoelde hij daar uiteraard mee.

Verkooppunten
Puntje van aandacht is nog wel dat het aantal verkooppunten aan de lage kant is. In elk geval geldt dat voor winkelcentrum Leidsenhage. Bij drie lukraak geprikte zaken waar de spreekwoordelijke gewone man spijkerbroeken van zijn gading mag hopen te vinden, geeft Cars niet thuis. ,,Nee'', klinkt het bij Cool Cat, ,,we verkopen Cars hier niet. Vroeger wel. Mijn vader heeft ze nog steeds. Hij draagt ze graag.''

C&A? Ook niet meer. Zoals dat ook geldt voor Jeans Centre, waar verkoper Robin Smits (30) ze overigens privé nog weleens wilde dragen. ,,Maar een paar jaar geleden ben ik op andere merken overgestapt. Ik vond Cars wel oké, maar op een gegeven moment zocht ik iets wat net even soepeler zit. Wat ik nu aan heb, Garcia, daar zit meer 'stretch' in'', lacht hij. ,,Al zeg ik dat ook wel omdat het ons huismerk is.''

Maar toch. In elk geval op deze zaterdagmiddag is er voor Cars Jeans nog een wereld te winnen.

  1. Bewoners centraal in deel 2 van docu 'Binckhorst'

    Bewoners centraal in deel 2 van docu 'Binckhorst'

    In de hele Haagse regio is waarschijnlijk nergens een wijk te vinden die in een paar jaar tijd zo'n grote metamorfose zal ondergaan als de Binckhorst. Nu nog grotendeels een enorm bedrijventerrein, straks een wijk waar werken en wonen gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het bracht theatervrouw Wilma Marijnissen en filmmaker Marsel Loermans op het idee van een documentaireserie over de Binckhorst, waarvan het eerste deel alweer drie jaar geleden verscheen en onder meer door TV West werd uitgezonden.

In samenwerking met indebuurt Den Haag